Respektlös konstgigant ur tiden
MEST KÄNDA VERKET. Den nio meter höga varianten av Maman utanför Tate Modern i London.
Foto: Nathan Strange/AP/Scanpix
Innan hon lämnade Paris på 1930-talet bodde Louise Bourgeois i det hus som också hyste surrealisten
André Brétons galleri. Flera av hennes tidigare verk handlar om kroppen och har, liksom surrealisternas, starkt sexuellt innehåll. La fillette, den lilla flickan, kallade hon en erigerad manslem i latex. På Kulturhuset i Stockholm visades den hängandes i en ståltråd genom ollonet.- För mig är fallosen ett föremål för ömhet. Den är sårbar och behöver skydd. Jag har levt med fyra män, min make och mina tre söner. Jag var beskyddaren, sade Louise Bourgeois själv en gång.Väg till frihet
I många av sina verk utforskade hon barndomens upplevelser av skam och utsatthet. Hennes celler, stora burar som kan föreställa exempelvis skamvrån, handlar ofta om rädsla och barnets bräcklighet.Under senare år hämtade hon även det fysiska arbetsmaterialet från sitt eget liv. På sin avlidne makes näsdukar gjorde hon tryck. Även de verk som visades på galleri Andersson/Sandström i höstas var tryck på hemmets textilier.
Fakta/Louise Bourgeois+ Född i Paris 1911. Föräldrarna renoverade och sålde gamla gobelänger. Barnens guvernant, Sadie, var också faderns älskarinna. Bourgeois studerade matematik och filosofi men övergick på 1930-talet till konsten. Fadern vägrade stödja henne. 1937 gifte hon sig med en amerikansk konsthistoriker och flyttade till New York. 1974 gjorde hon skulpturen Destruction of the father, bland annat uppbyggd av kroppsdelar som hon tillverkat.I intervjuer refererade hon till sin barndom men sade samtidigt att ingen som helst kunskap om den var nödvändig för att ta till sig hennes konst.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!