Videon är inte längre tillgänglig
- Honom gillar vi och när vi såg källaren med alla sina träpelare var det inget snack, säger Kilens Ricky Sandberg. Den som upplevt någon av Fredrik Wretmans vatteninstallationer förstår tankegången. Och även om vattnet ännu inte kommit på plats på den vulkaniserade jätteduken som täcker Havremagasinets källargolv blir man som besökare ändå påverkad när man stiger in i mörkret där den tyske ljudkonstnären Robert "Monolake" Henke sitter och testar ljudet som kommer att bli en del av Wretmans installation Gaz. Tillsammans med MonolakeMentalt har Robert Henke, som är bosatt i Berlin där han förutom med sin egen musik arbetar som professor i ljuddesign på Konsthögskolan, befunnit sig där i källarrummet i Boden rätt länge nu. Med sig har han ljud av strömmande och pysande heliumgas, ackompanjerat av diverse annat. På plats i källaren spelar han in nya ljud och söker sig fram till de rätta nivåerna för att så småningom kunna sända ut i sex högtalare som han noggrant placerat ut i rummet. Det är andra gången de båda arbetar ihop. Samarbetet började med att Fredrik Wretman fick en cd med Monolakes musik av sin son. - Jag satt och jobbade på en modell av den installation jag då gjorde för Färgfabriken i Östersund medan jag lyssnade på Monolakes musik. Plötsligt insåg jag att just den här musiken skulle passa bra som en del av verket där jag fyllde 800 kvadratmeter med vatten till 102 simmande karpar, berättar Fredrik Wretman. Mr Installation
Själv hade han ingen aning om vem Monolake var, men letade fram mejladressen och skrev ner sin fråga. - Efter 20 minuter fick jag svar. Jag fick absolut inte använda hans musik. Däremot kunde han själv gärna komma upp och skapa ny musik på plats, bara jag fixade någonstans att bo. Ungefär samma sak hände denna gång och för mig är det roligt att släppa in någon annan i mitt verk, säger Fredrik Wretman som började arbeta med sina installationer redan i mitten av 1980-talet. Då var han i första hand målare. - Mot slutet av åttiotalet blev det en hausse inom konstvärlden och det hände att min gallerist kunde sälja målningar jag inte ens hade börjat på. Så jag bestämde mig för att göra grejer som inte kunde köpas och det blev paradoxalt nog min kommersiella framgång, säger Fredrik Wretman eller "Mr Installation", som han skämtsamt kallar sig själv. När han började var ordet "installation" fortfarande nytt inom konstvärlden och i den svenska Nationalencyklopedien är han den enda svenske konstnären som nämns i artikeln som illustreras med en bild från Moderna museet 1991 där han ställde ut American Floors genom att vattenfylla en del av museet. Med åren har det blivit åtskilliga vattenspeglingar, bland annat på Färgfabriken i Stockholm där han både ställt ut 32 figurer av sig själv sittande i lotusställning och projicerat bilder av mediterande buddhistmunkar på sina spegelblanka och reflekterande ytor. Aktuellt ämne
I Havremagasinet låter han nu en animerad bild av något som kanske kan vara Östersjön vrida sig och skapa reflektioner i vattenbassängen i verket Gaz, som tar sin utgångspunkt i de planerade gasledningarna på havets botten. - Jag kan inte tänka mig ett mer aktuellt ämne när det gäller Ryssen kommer! än dessa gasledningar som är en källa till oro för många. Egentligen hade jag inte tid att komma när Ricky ringde, men jag hade ju redan formulerat min idé så det var bara att sätta igång, säger Fredrik Wretman som förutom flera utställningar bland annat är i färd med att skapa ett monument över Monica Zetterlund i en liten park i Stockholm. - Så mycket kan jag säga att det inte blir någon bronsklump. Självklart ska Monica Zetterlund hyllas med ett ljudverk där man kan höra henne sjunga. Skriva folk på näsan är inget Fredrik Wretman säger sig vilja syssla med. Att han började arbeta med vatten har att göra med att han sökte efter stora skarvlösa ytor för att använda som reflektioner. - Vatten är ju så starkt symbolbärande - vi består till 75 procent vatten, 75 procent av jordens yta består av vatten. Det är en naturlig del av oss, av vårt liv, en förutsättning. Ändå väcker vatten stor uppmärksamhet i ett konstverk, det är lite lustigt faktiskt, säger Fredrik Wretman. Tror på konstens betydelse
Ändå är det just den sortens förvåning han vill åstadkomma med sin konst. - Jag tror verkligen att konsten fyller en funktion. Att den betyder något genom att den kan öppna nya dörrar i folks medvetande, skapa en kontakt med vårt undermedvetna, med våra känslor och drömmar. Att konsten kan ge andra perspektiv på tillvaron, skänka en förnimmelse av andra värden än de synliga. I bästa fall kan man möta sig själv i konsten.