Redo för att möta den stora publiken
Johan Ericsson Degerlund har komponerat musiken till Doktor Glas i TV.
TONSÄTTARE OCH MUSIKER. Johan Ericsson Degerlund fick tidigt klart för sig att det var kompositör han ville bli. "Men jag är inte i den positionen att jag kan vara kräsen", säger han som på lördag får presentera sin egenhändigt skrivna musik i TV:s uppsättning av Doktor Glas.Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
När Sveriges Television på lördag sänder Krister Henrikssons rosade enmansföreställning Doktor Glas, som producerats av Garagefilm, blir det till tonerna av Johan Ericsson Degerlunds musik. Doktor Glas i Hjalmar Söderbergs romanklassiker med samma namn, handlar om doktorn som förälskar sig i sin unga vackra patient, prästfrun Helga. Hon är olyckligt gift med den motbjudande Gregorius - även han tillägnad en roman av Bengt Olsson - och söker doktorns stöd. Till slut ser han bara en lösning och romanen igenom vänder och vrider Söderberg på frågeställningen om det är rätt att döda en människa för att rädda en annan. Dramatiseringen är ursprungligen gjord av Allan Edwall och Krister Henrikssons uppsättning blev en stor succé. Själv fick Henriksson en Guldmask för sin roll och efter Vasateatern i Stockholm följde en turné för Riksteatern. Men när Doktor Glas skulle bli Månadens föreställning i TV, ville produktionsbolaget Garagefilm göra något mer än att bara filma teatern rakt upp och ner. Spelar instrumenten själv
Uppdraget att skriva musik gick till Johan Ericsson Degerlund, som numer bor i Stockholm. - Jag har jobbat mycket fritt, men anpassat musiken till tonen i TV-föreställningen, som är lite punkig. Doktor Glas är en ganska sofistikerad person, som blir mer och mer förvriden ju mer han planerar mordet. Så jag har skrivit ganska sofistikerad musik, men för att vrida det hela har jag spelat nästan alla instrument själv, även de jag egentligen inte behärskar särskilt bra, säger Johan Ericsson Degerlund. Innan han "hamnade i den akademiska korridoren" uppfattade han sig själv och sitt musikintresse som lite udda. - Men jag var inte särskilt ensam visade det sig, säger Johan Ericsson Degerlund, som förutom nutida konstmusik gärna ägnar sig åt subgenren Acid house under signaturen Monolog X. Udda genre
- Det är däremot väldigt udda. Ett sent 1980-talsfenomen och en otroligt viktig ungdomskultur i England. Här i Sverige vet vi knappt vad det handlar om, men i England betraktas det inte som särskilt konstigt, säger Johan Ericsson Degerlund. Två plattor har han redan givit ut genom ett kanadensiskt bolag och nu jobbar han med materialet till en vinylskiva som kommer ut till sommaren. - Som Monolog X framför jag också musiken live på scen på gammalt sätt, med hjälp av gamla syntar och annat som behövs. Framtiden då? - Jag är inte i den positionen att jag kan vara kräsen, försöker att se på mig själv som ett företag som gör vad som helst för pengar, men kör långsiktiga projekt som är oberoende av finansiering vid sidan om. Jag är långdistansare och försöker överföra de tankarna till arbetet och livet. Tålamod och målmedvetenhet, mycket handlar om det, säger Johan Ericsson Degerlund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!