Rätt i boomtider

Babyboom i kungahusen. Babyboom i Hollywood. Och babyboom i homovärlden. Överallt verkar det krylla av tjejer som plötsligt vill bli mammor. Så även i Sverige och Luleå.

Kultur och Nöje2005-06-10 06:30
Och faktum är att barnafödandet på allvar verkar ha tagit fart igen efter att ha varit nere på bottennivåer under andra halvan av 1990-talet. Förra året föddes 100.928 barn i Sverige. Det är första gången sedan 1995 som det har fötts fler än 100.000 barn under ett år. I år räknas dessutom siffran stiga ytterligare.<br>Skräcktiden är slut<br>Som ett led i detta satsas det mer och mer på de blivande mammorna. Fler och fler tidningar och TV-program speciellt för denna målgrupp växer fram. Dessutom satsas det på mammakläder, trendiga mammakläder. Tiden då hemska mammabyxor och tältliknande tunikor var det enda som fanns på mammaavdelningarna i butikerna, verkar alltså vara förbi. Och allt fler företag inser att även gravida vill kunna hänga med i modesvängarna.<br>Egen stil ? ändå<br>Just nu ser dessutom det ?vanliga? modet riktigt bra ut för de som har stora, växande magar. Mycket trikå, stretch och a-linjeformade, långa toppar. Med lite fantasi kan man alltså under de nio månader man är gravid, fortsätta med sin egna stil.<br>Så här säger Nina Jalmlöv som äger Polarn o. pyret i Luleå:<br> ? Till hösten sätter vi ned fötterna ordentligt när det gäller mammakläder. Vi kommer att följa trenderna mer och framförallt kommer kläderna att få mer attityd. Inte bara basplagg och ränder som det har varit mycket förr. Det kommer att handla om mycket jeans, i tuffare modeller. Och så kommer bastopparna att kompletteras med tröjor som har lite mer känsla i formerna.<br>Självklart steg<br> ? Varför det här steget inte har tagits tidigare vet jag inte riktigt. För oss är det naturligt att satsa på mammakläder eftersom vi säljer så mycket babykläder. Steget före baby är ju mamma. Men det är viktigt att se vem mamman är. Våra kunder är inte gamla damer. Vi måste hänga med så att de blivande mammorna också känner att de kan göra det. Man behöver inte ändra stil och bli tråkiga bara för att man är gravid. Nu tar vi ett stort steg och hoppas andra butiker hakar på, för kundens skull.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!