Produktionsbolagen tar över

Idol, Let’s dance och Dansbandskampen - nästan alla stora publikdragande program görs numera av produktionsbolag. Men vad innebär det egentligen för TV-utbudet, för de anställda på SVT och för oss tittare?

DRAMA. SVT gör många egna dramasatsningar, men TV-serien Habib har producerats av Jarowskij.

DRAMA. SVT gör många egna dramasatsningar, men TV-serien Habib har producerats av Jarowskij.

Foto:

Kultur och Nöje2009-01-03 06:00
Det finns en stor oro på SVT över att man tappar unga tittare. Ska man då våga gå andra vägar eller göra som de kommersiella kanalerna? Mycket präglas av ängslighet, jag saknar självförtroende och en tydlig linje hos SVT, säger Bo Reimer som är professor i medie- och kommunikationsvetenskap i Malmö. Han menar att inköpen präglas av enkelspårighet i både val av program och i att det till stor del är stockholmsbolag som anlitas. De stora elefanterna bland svenska produktionsbolag, Strix, Meter, Jarowskij, Mastiff och Baluba är alla baserade i Stockholm. Och de dominerar verkligen det de stora massorna ser i TV. Idol, Let’s dance, Så ska det låta, Dansbandskampen, Stjärnor på is och Stjärnorna på slottet är bara några av de populära program som gjorts av produktionsbolag under året som gått. Kenneth Sundin är journalistklubbens ordförande på Sveriges Television och han tycker att det är svårt att bortse från att det blir färre anställda på SVT "om andra gör jobbet". - Det är väl en del av planen när man drar ner med 450 tjänster fram till 2010. Men om ett produktionsbolag kommer med en bra idé som de själva vill göra, kan vi principiellt inte ha något emot det, säger Kenneth Sundin och poängterar också han vikten av att uppmuntra de små bolagen och frilansarna i stället för att lägga allt på stora produktionsbolag som dessutom håller till i Stockholm. Fin tanke
En av riskerna med att anlita produktionsbolag, som Kenneth Sundin ser det, är att de som jobbar på produktionsbolag i vissa fall saknar kollektivavtal, har låga löner och korttidskontrakt. - SVT ska inte utnyttja billig arbetskraft och av prisavseende lägga ut produktion. Det är en vacker tanke att det ska vara idétävlan och inte kostnaderna som styr men jag vill ha en tydlig målsättning. Vi ska också kunna ge de små bolagen möjlighet att överleva. Men i stället får jag rapporter om att det är svårare än någonsin för frilansare, säger Kenneth Sundin. Att det blir en ökad andel inköp av program i framtiden, det är både politiker och SVT:s ledning överens om. Programdirektören på SVT Annie Wegelius är en av många i ledningen som kommer från produktionsbolagsvärlden. - Det viktiga är att vi är en bra beställare och det har varit lite si och så med den saken. Man har inte varit tydliga med vilken typ av program man har sökt efter, säger Annie Wegelius som understryker att SVT är på väg mot att bli en proffsigare beställare av program. Satsa på kvalitet
Men vad vinner då SVT på att köpa in mer program? Kjell Dabrowski har sedan många år sitt eget produktionsbolag och sitter också med i styrelsen för föreningen Tv-producenterna. - Det blir bättre för tittarna om man lägger ut mer av produktionen, det är bara att titta på Kristallen-vinnarna. Självklart är det svårt att mäta vad som är bra och dåligt, men det blir mycket hårdare krav på slutresultatet när man köper in en produktion än när SVT gör det själva, konstaterar Kjell Dabrowski som tycker att SVT och TV 4 ska satsa mer på kvalitet, mer på dokumentärer och mindre på tittartoppar och produktionsbolagsinköpta program som Dansbandskampen och Stjärnor på is. - Ja, allt som köps av produktionsbolagen är inte bra. Men det är ju för att kanalerna vill ha det kommersiella, säger Kjell Dabrowski. Annie Wegelius vill se mer av samhälls- och kulturprogram från produktionsbolagen och menar att SVT genom att köpa program från produktionsbolag får tillgång till en annan sorts kreativitet och kompetens. - Jag tror att den typen av berättande som man har lärt sig på produktionsbolagen kan fyllas med ett annat innehåll. Och jag vill se en annan typ av underhållning. En som problematiserar eller skruvar till det något varv. SVT måste vara innovativa även när vi köper in, säger Annie Wegelius. Kenneth Sundin på SVT:s journalistklubb får sista ordet. Han är noga med att säga att produktionsbolag är välkomna med bra idéer men han tycker också att inköp ibland är en lat utväg. - Det är ett lätt sätt att komma undan en arbetsuppgift. Man låter andra göra jobbet i stället, genom att ge dem en summa pengar. Då är man fel ute. Vi på SVT ska ju göra tv, inte betala andra för att göra det.

Fakta/TV-produktion

När Kristallen - Det svenska tevepriset delades ut måndagen den 8 september tog produktionsbolag 9 av 11 priser.

Av årets svenska tv-succéer är det nästan bara På spåret, Doobidoo och Melodifestivalen som SVT själva har producerat. Program som Så ska det låta, Stjärnorna på slottet, Dansbandskampen, Habib och årets julkalender Skägget i brevlådan är alla gjorda av produktionsbolag. Samma sak med TV 4 och deras populäraste program som Idol, Let's Dance, Körslaget och Stjärnor på is. I dag ligger siffran på inköpta program i SVT på runt 10 procent. Exempelvis Brittiska BBC har ett krav på 25 procent extern utläggning, 50 procent intern produktion och 25 procent som BBC och de externa bolagen får konkurrera om. I slutet av juni presenterade Rose-Marie Frebran sin regeringsbeställda utredning om public service och dess framtid. I utredningen kom hon fram till att public service-företagen själva ska bestämma hur många program de ska göra. Och följaktligen ska de också själva ta beslut om hur många program de ska köpa av andra företag. Senare i vinter lägger regeringen fram sin proposition som med stor sannolikhet kommer att innehålla mycket av det som Rose-Marie Frebrans utredning redan föreslagit. Därefter är det riksdagens tur att klubba igenom propositionen. Rose-Marie Frebran vill också att public service-företagen i framtiden ska kunna dra av moms när de köper program. På så sätt kommer det att bli billigare att köpa program från andra företag. I dag kostar det mellan sex och tjugofem procent extra för att man inte kan "kvitta" momsen. - Om man på allvar vill öka utläggningarna av program så gör man det på bästa sättet genom momsplikt. Det är mycket bättre än att införa någon slags kvot på antalet inköpta program, säger Annie Wegelius, programdirektör på SVT.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!