Pojksmink

Pojksmink är en marknad som växt rejält den senaste tiden. Branschtanken ?Obruten mark? har fått alla stora kosmetikföretag att det senaste året satsa hårt på kosmetika för män, i såväl utbud som marknadsföring.
När Yran upptäckte att Luleå redan nästa vecka får Norrlands första butik som bara handlar med manlig skönhet insåg vi att det är dags att ta ett grepp om ämnet.
Vi bjöd in den manlige fåfängans nya norrlandsproffs för en grundkurs i pojksmink: Aino Larsson, Anneli Kemoff och Anna Svanljung. Under en styling av Yrans Linus och Klas tipsar de om den manlige necessärens måste ha.
Basutrustningen såväl som lyxet.

Kultur och Nöje2005-11-04 06:30
Anledningen till att det plötsligt blivit okej för killar att belamra badrumshyllan är svår att nåla fast. Såpoperor där ögonfransböjare integreras i killarnas morgontoalett, David Beckham som lär huliganer att knyta slips, program som Fab Five och Total makeover kan vara några anledningar. <br>Det kanske började med magasinutbudet för killar på 1980-talet. Ett porrtidningsträsk där mer livstilsorienterade magasin som Slitz och Café fann grogrund. Okej att grabbtidningarna med sina utvikstjejer fortfarande får draghjälp av hormoner, men journalistiken har breddats. Intresset för stiltips och skönhetsspecial för män har visat sig ganska stort. Dels har mansmagasinen ökat i antal och upplaga. Dels har Slitz och Café det senaste året fått konkurrens av Moore och FHM.<br>Folklig fåfänga<br>Dessutom har två mer stilorienterade nykomlingar, King och Slitz Man, vunnit ny mark med sminktips, bakfylleskola, höstens bästa modeköp och manliga stilförebilder, till exempel. Var denna efterfrågan kommer av är inte lätt att säga. Men den manliga fåfängan, metrosexualiteten som den ibland kallas, börjar hursomhelst bli folklig.<br>Gamla i gamet<br>Två av de äldsta spelarna i branschen pojksmink är Emil Sundqvist och Andreas Nordgren från Kalix. De startade nätföretaget Lash för tre år sedan och det senaste året har affärerna blomstrat.<br> ? Vi slår i princip försäljningsrekord varje månad nu. Men det är fortfarande en marknad under utveckling. Alla vill vara med i spelet och många överdriver nog behovet. Sverige svämmar nästan över av produkter nu, berättar Emil.<br>Han tror att många killar nästa år kommer ha en puderdosa i fickan, eller åtminstone ett täckstift.<br>Har du mött några fördomar kring företaget?<br> ? De flesta tycker bara att det är en bra affärsidé. Vissa äldre kan tycka att det är konstigt med killsmink, det är trots allt främst åttiotalister som sminkar sig, säger Emil Sundqvist.<br>Fördubblad omsättning<br>Joakim Forsell är VD för kosmetikkedjan Kicks och Åhléns cityvaruhus.<br> ? Våra manliga skönhetsprodukter på såväl Kicks som Åhléns exponeras mer separat, genom mansavdelningar. Dessutom har leverantörerna satsat mycket pengar på att få män att vakna till. Vi har nästan fördubblat vår försäljning det senaste året. Jag vill inte gå in på siffror, men det är en fördubbling av ett redan tidigare stort utbud, säger Joakim Forsell.<br>Läppglans nästa<br>Från hudvårdsföretaget Bioterm rapporteras också om ökade siffror från manssidan, liksom att mer manligt riktad marknadsföring är på gång. Detsamma gäller för dörrknackarföretaget Oriflame. En helt ny hudvårdserie för män ska lanseras nästa år.<br>Att läppglans snart är ordet på alla killars läppar tycks ingen tvivla på, men på branschorganisationen Kemisk tekniska leverantörsförbundet, KTF, ses den manliga sminktrenden som en nyfödd och fortfarande svag marknad. KTF:s kosmetikansvarige, Christina Matsson, menar att pojksmink ännu har en bit kvar till folkhemmet.<br> ? Försäljningen har tagit fart, speciellt på hudvårdssidan. Men framförallt är det marknadsföringen som växt kraftigt, liksom utbudet. Verkligheten, kunderna, släpar alltid efter, konstaterar hon.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!