Platsens ande i konsten
SAMTAL VID KAFFEBORDET. Thor Erdahl, olja, akryl.
Foto: Bertil Sundstedt
oöverträffade medium i händerna på rätt utövare, Harald Liens surrealistiska interiörer med hundar och Ingejerd Hansen Juviks kalligrafiska tecken ger syn för sägen. Skulpturen har även den ett par representanter, Anne Rita Nybostad som gör flygfän i plexiglas och Solveig Ovanger som arbetar med tredimensionell form i tjockt läder. Det enda som stör mig härvidlag är Ovangers avlånga sköld eller hjärtformer som känns som en rätt sliten kliché. Foto och video representeras av Arvid Sveen med bilder från ishavet och Jenny-Marie Johnsen med sin vackert rofyllda videoinstallation Eclipse. Ett av de mer intresseväckande färggrannare verken utfört i de mest överraskande materialet är Inger Anne
Nyaas verk 4x4x shopping som är tillverkat av plastkassar. Här har återvinning fått ett sant konstnärligt uttryck. I Norge är det inte samma rågång mellan bildkonst och konsthantverk som vi har här och därför ingår som en självklarhet även textilkonst i den här utställningen. Eevahenna Aalto är representerad med en stilfull gobeläng Vår tillsammans med Britt Halvorsens kompakta väggmodul Rå av kardad ull. Textilen tar sig ett annat uttryck i Ingrid Larssens experimentella smyckeskonst. Inger Blix Kvammen arbetar även hon experimentellt med smycken fast i traditionellare material, men något obekväma att bära kan jag nog tänka mig. Som helhet upplever jag triennalen som en representativ exponering av vad som görs i Nordnorge. Det skiljer sig inte så mycket i uttryck från vad som görs här hos oss. Det är väl inte så konstigt då vi ju lever under ganska likartade villkor och med samma problematiska förhållanden till våra ekonomiska centralmakter och storstäders snåla protektionistiska nätverk och trender.
Konst
Nordnorsk samtidskonst
Konsthallen, LuleåSå jobbar vi med nyheter Läs mer här!