Peter Mattei gör succé på Metropolitan
I New York skiner solen och har man otur blir man myggbiten om nätterna. Åtminstone om man får tro Peter Mattei som just nu skördar framgångar på Metropolitanoperans scen. - Det är en succé på alla sätt. Fullsatta salonger, vilket innebär en publik på över 4.000 personer varje kväll, och ett roligt samarbete på scenen, säger Peter Mattei.
SUCCÉ SOM FÅNGE. Peter Mattei i rollen som tukthusfången Shishkov på Metropolitan.Foto: KEN HOWARD
Foto:
Samma kritiker - och de är många - öser beröm över Peter Matteis sånginsatser som fången Shishkov i tjeckiske Leos Jánaceks opera Från de dödas hus, vars tredje akt hittades på tonsättarens skrivbord efter hans död 1928. Operan bygger på Dostojevskijs roman De dödas hus som av vissa betraktas som nyckeln till författarens hela idévärld - materialet har han hämtat från sin egen fångenskap i Sibirien. Där utspelas också hela berättelsen - bland manliga tukthusfångar som delar ett liv i fångenskap. - Det går nästan inte att berätta handlingen, historien är både bakvänd och frånvänd och otroligt laddad med information. Föreställningen är ganska kort, en timme och 40 minuter, men den känns mycket längre, säger Peter Mattei som själv i en stor scen som varar i 20 minuter berättar sin Shishkovs historia på tjeckiska. - Det blir många konsonanter, men det funkar bra. La Scala i Milano
Den franske teater- och operaregissören Patrice Chérau har regisserat uppsättningen, även han en debutant på Metropolitan. Jánaceks operor är han dock välbekant med - för några år sedan skapade han tillsammans med tonsättaren och dirigenten Pierre Boulez en lovprisad iscensättning av Från de dödas hus i Wien och Aix-en-Provence som finns utgiven på dvd. En ovanlig opera för stjärnglansens Metropolitan kan man tycka. En svart och mycket dyster historia som bygger på Dostojevskijs naturalistiska människostudier. I Sverige har Från de dödas hus bara satts upp en enda gång, i Göteborg 1990. - Ja, det är i sig ett tecken på att Metropolitan breddat sig. De har fortfarande kvar det andra, de stora dekorerna, det ljusa. Men publiken gillar det här, det är alldeles tydligt, säger Peter Mattei som tillsammans med regissör, dirigent och flera av sångarna medverkar i samma opera på La Scala i Milano i februari. Matteifestivalen
Sin nästa Matteifestival har han full koll på - programmet är redan klart och de tilltänkta medverkande har tackat ja. Men ännu tycks det långt till kontraktskrivning. - Som vanligt hänger det på pengarna, vi måste få med några riktigt stora aktörer för att kunna genomföra festivalen och det är ju inte direkt ljusa ekonomiska tider just nu. Luleå expo (tidigare Luleå mäss- och kongress, red.:s anm.) sköter om allt det där och jag hoppas att de kommer att lyckas. - Här på Met säljer de tusentals biljetter till varje föreställning, så stort är inte Kulturens hus. Det är svårt att minska kostnaderna när det gäller musiker på den här nivån. Jag kan ju inte ställa mig upp och sjunga allting själv, jag gör ju inte det här för att jag saknar jobb direkt. Matteifestivalen gör jag för att det är roligt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!