Tjugo ögonblick i samiskt liv, flerparten tagna i Leavas sameby, ingår i Lena Stenbergs utställning Sápmi 2000, som visas i Laponiarummet på Ájtte. Konstnären, bosatt i Stockholm och Kiruna, har tidigare huvudsakligen ägnat sig åt skulptur, installationer och måleri. Men ur den digitala teknikens möjligheter växte ett intresse för fotografi.
Utställningen består av bilder tagna 2004-2011 och är konstnärens kommentar till det egna examensarbetet på Konstfack.
- Då gjorde jag en stor tillbakablick på samisk historia under 1900-talet. Nu fick jag lust att ge min bild av 2000-talet. Grundtanken var att fota det som händer under året, olika delar av vardagen spritt över årstiderna, säger Lena Stenberg.
Personligt
Som barn och tonåring arbetade hon i renskötseln, vilket hon fortfarande gör om än i något mindre skala, och valet av tema är djupt personligt.
- Vi skriker efter att kunna fortsätta leva det här livet. Men med exploatering och intrång blir det svårare. Nästan allt jag gör har, kanske inte en ren politisk dimension, men ett budskap. I Norrbotten tycker jag att vi har en bild av konsten som enbart färg och form. Men konsten är också ett verktyg för att kommunicera saker, säger hon.
Vardagsmiljöer
Ett fotografi är taget på Sergels torg i Stockholm, där en grupp unga samer har samlats till en demonstration. Resten beskriver renskötselns vardagsmiljöer, och konstnären har ofta nära relationer till personerna som skildras. Där finns till exempel brorsonen Ailo Stenberg.
- Det är den första bilden jag tog. Han satt där vid bordet och jag såg det fantastiska ljuset.
Styrkan i utställningen är kanske just det vardagliga; de oregisserade ögonblicken. Lena Stenberg är inte en utomstående betraktare utan berättar om sin egen tillvaro.
- Jag kan tycka att en del fotografer som skildrar samiskt liv söker märkliga, lite långsökta, motiv, säger hon.
Lena Stenberg planerar att under hösten 2012 ge ut Sápmi 2000 i bokform, med korta texter baserade på intervjuer med personerna som skildras i bilderna.