Pampig start för bra konsert

Just i dessa dagar firas andra världskrigets slut, åtminstone i vår del av världen. Ett musikaliskt minne från den tiden klingade som av en händelse med sin fulla prakt i Nederluleå kyrka på söndagskvällen.

Kultur och Nöje2005-05-10 06:30
<STRONG>Musikhöskogskolans brassensemble <BR>Brita Sjöberg, orgel <BR>Nederluleå kyrka </STRONG><BR><BR> Krigsårens kortvågsnyheter till Danmark från BBC, som också kunde höras över hela Skandinavien, inleddes av ett musikstycke som man länge kallade Henry Purcells Trumpet Voluntary men som i själva verket hade komponerats av Jeremiah Clarke, som levde mellan cirka 1670 till 1707. Det kallades också för The Prince of Denmark March eller som i Danmark Prins Jørgens march.<BR>Som flitig kortvågslyssnare under den här tiden var det här nästan daglig musikalisk kost för mig och minnena från denna omtumlande tid anmälde sig omedelbart. Förmedlare var Musikhögskolans brassensemble som inledde sin konsert i kyrkan med denna praktfulla komposition, som ofta används vid festliga tillfällen av olika slag, bröllop till exempel.<BR>Detta ljudligt och ståtligt klingande verk inledde en liten konsert med ett program som var en blandning av barock, romantisk fransk trombonemusik och nordiska tongångar. Ett Magnificat av sonen till den mer kände Johann Pachelbel, Charles Theodore, som flyttade till Amerika, hade sin premiär i New York 1736. Det är ett stycke med mycket dynamik och rik klang, som kyrkorummet med sin akustik hade fullt sjå med att svälja ? ursprungligen är det skrivet för en dubbelkör och continuo.<BR>Som omväxling till trumpeter och horn spelade Brita Sjöberg på kyrk-orgeln ett par satser ur Felix Mendelssohns orgelsonat nr 1 f-moll. Hon inledde med Adagio, ljust och milt registrerad, i dur faktiskt, melodiös som en koral, i kontrast till den andra mer dramatiska och livfulla satsen, Allegro assai vivace. <BR>Satserna omramade ett franskt bravurstycker, Morceau symphonique av Alexander Guilmant, skickligt utfört av Patrik Östholm. Den nordiska klangen representerades av dalakompositören Nils Lindberg som utgått från folkmusik i Torn-Eriks visa och avslutningsvis av epilogen ur Lars-Erik Larssons En vintersaga, som liksom Pastoralsviten komponerades under hans tid som tjänsteman i dåvarande Radiotjänst, dagens Sverige Radio.<BR>Det är inte ofta det finns tillfälle att lyssna till bleckblåsmusik, så Brassensemblens konsert var välkommen. De beledsagande kommentarerna förtjänar beröm. Avslutningen med den gamla folkmelodin Allt under himmelens fäste i Hans-Erik Holgerssons arrangemang i omedelbar anslutning till En vintersaga var en fin motvikt till den glansfulla inledningen.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!