Påkostad kortfilm i Luleå
Det är inte ofta en kortfilm i Sverige får miljonbudget och frontas av så framgångsrika skådespelare som Andreas Wilson (Ondskan m.m.) och Lena B Eriksson (Beck, Solstorm, Tomten är far till alla barnen med mera). De två sakerna gör kortfilmen Edderkoppens Bakeri som nyligen spelats in i Luleå extra speciell.
Foto:
- Tanken från första början har varit att satsa internationellt med Edderkoppen. I Sverige är marknaden rätt liten för kortfilm och visst har det spelat in att exempelvis Andreas Wilson är ett skådespelarnamn även utanför Sverige, säger Susanna Karlsson. Edderkoppens Bakeri är också en av hittills få satsningar på filmsamarbeten över landsgränserna. Film i Norge är på frammarsch och tanken är att det här ska vara början på fler samarbeten med norska filmprojekt som kommer till Norrbotten. Filmpool nord har också gått in med stöd till kortfilmen. Både Susanne och Axel är tidigare oprövade som producenter, Susanne har en lång bakgrund som filmarbetare bakom sig och har tidigare fungerat som produktionsledare i en rad filmer - bland annat SVT-satsningen Höök. Axel har tidigare producerat ett par musikvideor åt den japanska popgruppen Pop Shuvit och Jokkmokkssonen Elmo och jobbat som ljud- och ljusarbetare i en rad filmer. Lärorikt
- För mig var inlärningskurvan i stort sett lodrät. Jag lärde mig saker varenda dag under inspelningen, säger Axel. Edderkoppens Bakeri handlar om bagaren "Olsen" och hans fru "Linda". Tillsammans driver de ett bageri där Olsen mest är intresserad av pengar medan frun ser annorlunda på saker. Filmen beskrivs som en blandning av thriller, humor och en del romantik. Filmspark
Susanne halkade in på filmarbetarbanan år 2000 då Jan Troell spelade in Så vit som en snö i länet. Hon hade tidigare jobbat mycket med amatörteater och trivdes med filmarbete så hon blev kvar. Förra året fick hon också det årliga priset Filmsparken med motiveringen "rakryggad och omtyckt och har lärt stockholmarna var det norrbottniska skåpet ska stå". Det låter alltså som att hon kan vara ganska tuff att ha som chef, vi frågar Axel om saken. - Jo, kanske lite hård. Men det menas absolut inget negativt med det, säger han. - I den här senaste produktionen har jag fått höra att jag är som en mamma också. Det kanske har med min personlighet att göra, jag gillar när saker är på ett speciellt sätt, säger Susanne. I framtiden hoppas Axel kunna fortsätta producera musikvideos i Norrbotten. Trots att det numera sällan finns mycket pengar i de produktionerna lockas han av den konstnärliga friheten. - Man får ofta väldigt mycket fria händer och här uppe finns unika förutsättningar med bra studios, bra filmarbetare och att allt är så enkelt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!