På spaning efter den tid som är

Det första som för dagen möter besökarna på Norrbottensteatern, som rustar för ombudsträff och presentation av vårprogrammet, är scenografen Åke Candells lockande affisch till pjäsen Man ska ju vara två.  En gles tallskog över ett snöklätt landskap. I utkanten av skogen ett rött litet hus där stora fötter trampat ner steg i snön.

PÅ PERSONALFESTEN. I Alla hjärtan möts människor i olika situationer. Här är det personalfest på jobbet. Daniela Franzell, Caroline Rauf, Filip Tallhamn, Margareta Gudmundson och Roger Storm är fem av sammanlagt sex skådespelare i dramat. Foto: Roland S Lundström

PÅ PERSONALFESTEN. I Alla hjärtan möts människor i olika situationer. Här är det personalfest på jobbet. Daniela Franzell, Caroline Rauf, Filip Tallhamn, Margareta Gudmundson och Roger Storm är fem av sammanlagt sex skådespelare i dramat. Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Kultur och Nöje2009-01-23 06:00
En minsta möjliga bild av något som har att göra med en utkantsposition, absolut nordlig, förmodligen också mycket ensam. Inne på teaterscenen försöker Åke Candell, som en gång var anställd scenograf på Norrbottensteatern och nu återkommer som frilansare, skapa ödslighet på en yta av 15 kvadratmeter till pjäsen som är något så ovanligt som en doktorsavhandling som blivit teater. 2007 disputerade nämligen socialantropologen Lissa Nordin med en avhandling som bygger på studier och intervjuer av medelålders ensamstående män i Västerbottens inland kring kärlek och drömmar om tvåsamhet. Studien väckte stor uppmärksamhet och nu har Norrbottensteatern låtit dramatikern Erik Norberg (som bland annat dramatiserat Populärmusik från Vittula) ta sig an texten för en teateruppsättning. Regisserar gör Anna Azcárate. De många "gammpojkarna" görs av Mikael Odhag, forskaren av Therese Lindberg medan Karin Paulin Ek och Urban Hedin står för musik och övriga roller. Kärlek och normer
- Vårens tema lyder på spaning efter den tid som är och det kommer bland annat att handla en hel del om kärlek och normer i det 21:a århundradet, säger Karin Enberg som nu inleder sin andra säsong som teaterchef på Norrbottensteatern. Tre nutida berättelser bjuder länsteatern på, varav två helt nyskrivna. Förutom Erik Norbergs Man ska ju vara två har Norrbottensteatern vänt sig till författaren Katarina Kieri, som förra året debuterade som dramatiker med pjäsen Ditt andra ansikte på Lule Stassteater. - Jag har fått den stora äran att vara guide in i Katarina Kieriland, säger Olle Törnqvist som regisserar Alla hjärtan, som han beskriver som en välkomponerad fuga där ett spretande gäng gestalter slingrar sig genom tolv tablåer eller scener. Ett viktigt hjärta
- Varje scen står fritt, men ändå sitter allt ihop, säger Olle Törnkvist, som skördat konstnärliga framgångar på Norrbottensteatern, bland annat i pjäser som Ljusets hastighet och senast med Salmiak och Spocke. Ett hjärta - som just nu tillverkas i Skellefteå - spelar en viktig roll i föreställningen som består av episoder i trädgårdar, vid kaffeautomater, bland flyttkartonger, i klassrum och på arbetsplatser där människor möts och situationer uppstår. Sex skådespelare - Daniela Franzell, Margareta Gudmundsson, Mats Pontén, Caroline Rauf, Roger Storm och Filip Tallhamn - spelar de olika rollerna och får därmed ynnesten att åka på scenografen Mona Knutsdotters mobila och lätt snörda björkar som utgör en del av scenografin. För musiken svarar Tom Waits, en detalj värd att notera. Existentiell dansbandsmusikal
Törnqvist har många gånger samarbetat med dramatikern Rasmus Lindberg, som fått uppdraget att vara Norrbottensteaterns husdramatiker och enligt teaterchefen Karin Enberg just nu skriver på "Den existentiella dansbandsmusikalen" som enligt planerna ska ha premiär till hösten. Men Rasmus Lindberg är också utbildad regissör och har den goda smaken att introducera Göteborgsdramatikern Mattias Andersson på norrbottensscenen med pjäsen K+M+R+L. - Titeln är hopplös, men bygger på initialerna i namnen på de fyra ungdomarna som det hela handlar om. Allt börjar med att en ensam tjej träffar en arbetslös kille och bjuder hem honom på fest. Det är en oerhört välskriven pjäs som handlar om det limbo många befinner sig i efter gymnasiet, säger Rasmus Lindberg. Mattias Andersson är sedan två år tillbaka konstnärlig ledare för Backa teater i Göteborg, där han senast hyllats för sitt Brott och straff-projekt, där han lät göra tre pjäser för olika åldrar kring Dostojevskijs roman. Stor dramatik
Själv har jag inte hämtat mig riktigt ännu från hans The Mental State of Gothenburg, en pjäs som byggde på frågan vilken situation i ditt liv som du skulle vilja se gestaltad på en teaterscen, som Andersson lät ställa till ett tjugotal slumpvis utvalda ungdomar i Göteborg. Av svaren skapade han, som vid det här laget bland annat introducerats på den brittiska teaterscenen, dramatik som för evigt präntats in i medvetandet. Tillsammans med skådespelarna Therese Lindberg och Maja Runeberg sätter Rasmus Lindberg också upp Kristina Lugns Tant Blomma, om babyn Gugge och hans dagmamma, för soppscenen och mindre scener. - Samtliga föreställningar kommer att gå på turné i länet. Alla är enaktare, vilket är ovanligt, men tanken är att publiken ska kunna stanna kvar på teatern för att lyssna på musik efteråt. Vi samarbetar just nu med BD-pop och Norrbottensmusiken kring det, säger Karin Enberg, som också utlovar fler föreställningar av Ronja Rövardotter, soppteater, gästspel och Mats Ponténs Det vidunderliga äventyret - en föreställning för barn från 6 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!