Dekormålaren Berit Liminga sveper med skinnstöveln och gnuggar till med sulan mot det rutmönstrade golvet i Studio Kronan, där Jan Troell nyligen spelat in ett antal redaktionella scener till sin storfilm Dom över död man, som handlar om tidningsmannen Torgny Segerstedt. Bastanta skrivbord, byråar, pappersbuntar och sätterimaskiner har transporterats till Göteborg, kvar står de ödsliga rummen. På insidan sitter 30-talet i väggarna, på utsidan är det gula spånskivor och blänkande skruvskallar. Det Berit Liminga sätter foten på är ett streck, mitt i en ruta.
- Ni ser ju, säger hon, det är blyerts lite överallt. I början var jag noga med att sudda bort allt som inte skulle vara där, men sedan lär man sig att det inte är så noga, att man gör det i onödan. Det syns ju ändå inte på film.
Dekormålaren måste, liksom alla kulissmakare som arbetar med film, förhålla sig till vad kameran kan uppfatta och inte vad som kan urskiljas på nära håll, med näsan tryckt mot underlaget. Det gäller att hela tiden tänka pragmatiskt. Här och var på den mörka fiskbensparketten syns vita rektanglar, och Berit Liminga förklarar att det har legat mattor där.
- För att vi skulle spara tid sade de åt oss att inte måla där, säger hon. För det behövs inte.
Scenografen bestämmer
Den som bestämmer är scenografen, i det här fallet var det Peter Bävman från Tomelilla, som tillverkat interiörer åt Jan Troell i både Så vit som en snö och Maria Larssons eviga ögonblick. Han tog fram mönster på sin dator som Berit Liminga och hennes kollegor sedan fick utgå ifrån. Sammanlagt arbetade fyra målare och lika många snickare med att bygga upp Segerstedts redaktion och sovrum. Det tog ungefär en och en halv månad.
För några år sedan gick Berit Liminga en ettårig utbildning i dekormåleri som arrangerades av Filmpool Nord. I vanliga fall arbetar hon på en förskola, men ungefär en gång om året får hon rycka in och måla kulisser.
Mallar
För att göra mönstrade golv används mallar av olika snitt. Mallen till fiskbensparketten är en V-formad spånskiva. Den flyttas systematiskt över golvet och avbildas med en blyertspenna. Det måste vara rakt men det får inte bli för rakt.
Olika toner
När rutorna är klara fylls de i med tre olika bruna toner. Färgen består av torrpigment och tapetklister. Avslutningsvis lackeras golvet. Lack används även för att få fönsterglasen att se handblåsta och bräckliga ut. Golvet i tryckeriet är av annan karaktär, det ska föreställa smutsig verkstad.
- Det är som slaskvatten, säger hon. Ett sådant här golv får man bara leka fram.
När det är dags för nästa filmproduktion målas allting över: golvet i Studio Kronan består av flera färglager.
Att resultatet av hennes arbete omintetgörs är emellertid inget som bekymrar Berit Liminga, även om hon minns att det kändes lite snopet i början. Men hon har vant sig, och passar alltid på att dokumentera dekoren med sin egen kamera. Dessutom hamnar det ju på film.
- På sätt och vis blir det kvar för alltid, säger hon.