Övertygande och njutbar Messias

Oratoriet Messias är olikt alla and-ra oratorier som Händel skrivit på så vis att det är förenklat, nästan utan pukor och trumpeter, utan dubbelkörer, musiken har en mer lyrisk och innerlig karaktär. Delvis berodde det nog på att han inte hade så stora resurser som han var van vid inför uruppförandet i Dublin 1742.  

Kultur och Nöje2005-11-21 06:30
Händels Messias <BR>Bodens Orkesterförening Chorisma, Voces Bodenses, Överluleå kyrkokör<BR> Solister: Carina Stenberg, sopran, Ingrid Aareskjold, mezzosopran, Johan Christensson, tenor, Arne Lundmark, bas <BR>Överluleå kyrka <BR><BR><BR>Det var en välgörenhetsföreställning, avsedd att skaffa pengar för att göra förhållandena bättre i en fångvårdsinrättning och publiken uppmanades att undvika krinoliner eller att bära värja för att så mycket folk som möjligt skulle få plats.<BR>Det förhållandevis nertonade är ändå storslagen och berörande musik, som Händel skapade på endast tre veckor med stöd av texter som han hämtat ur bibeln och sammanställt efter en idé av Charles Jennens. Och man kan tänka sig att så ville Händel också ha det. Det var under en tid då han närmast var förföljd och i onåd hos sina tidigare välgörare inom högadeln. Några år senare hade emellertid det engelska folket slutit honom till sitt hjärta.<BR>Överluleå rymliga kyrka med förträfflig akustik var på lördagseftermiddagen fylld till sista plats, när dirigenten Thomas Pleje slog in den inledande sinfonian, uvertyren. Som fallet är för det mesta framfördes inte alla tre delarna utan endast den första delen, som beskriver bebådelsen och Kristi födelse samt några avsnitt från den andra delen, passionsdelen med dess jublande avslutning, Hallelujakören.<BR>Det var en mäktig ensemble som den gästande dirigenten från Umeå anförde. Thomas Pleje är en av de mest meriterade kördirigenterna i landet. Nu är han director musices vid Umeå universitet och vid sidan därav är han ansvarig för körverksamheten vid Norrlandsoperan. Och han visade sig kunna leda sångare och musiker till en mycket övertygande och njutbar föreställning. De tre körerna klingade tillsammans vitalt och homogent genom alla stämmorna ? kören har en huvudroll i detta oratorium ? och det eleganta orkesterspelet utmärktes av ett passande flinkt och alert tempo.<BR>Oratorierna var operornas föregångare ? här är det väl inte så mycket av opera. Ariorna har en enastående melodisk skönhet och vilar inte så mycket på bravur. Visst finns det koloratur (?Rejoice greatly?), men mycket har en ren bel canto-karaktär (duetten ?He shall feed?), tacksamma utmaningar för solisterna. Tenoren Johan Christensson sjöng glansfullt liksom sopranen Carina Stenberg, Ingrid Aareskjold gjorde ett starkt intryck i sina altpartier och man önskade att hon också skulle ha fått sjunga den stora arian He was despised, som förekommer i andra delen.<BR>Arne Lundmarks mäktiga bas fullkomnade denna välsjungande kvartett, som till tre fjärdedelar är av norrbottnisk härkomst. Tillsammans med Carina Stenberg och Arne Lundmark är också Johan Christensson från länet, från Luleå, vilket inte framgick av programbladet.<BR>?Ädelt, storslaget och ömsint? var omdömet i Dublin Journal 1742 om Messias. Så lät det också i Överluleå kyrka med Hallelujah-kören ur den and-ra delen som en praktfull punkt.<BR>På söndagskvällen gavs Messias i domkyrkan i Luleå.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!