I nästa sats, den som Bellman stal temat till Käraste bröder från, har hornisterna sin stora stund. De två hornen har ett långt soloparti och när man vet hur svårt detta instrument är måste jag erkänna att det var lite spännande ett tag. Men det visade sig vara helt utan grund. Här satt det mycket bra. Finalen,
Vivace, är en jublande glad gigg och här lyckas Liedbergius få fram det gung som är så typiskt för denna musikform. Detta var verkligen något annat än starten av konserten. Efter paus ger sig så orkestern i kast med Lars-Erik Larssons Dagens stunder tillsammans med Björn Sjöö, som läser de dikter som inspirerade kompositören till verket.Den lite modernare musiken får orkestern att spela ut mer. Stråkarna blir renare och fram kliver också träblåset, särskilt klarinett och flöjt låter riktigt bra. Det verkar som om Liedbergius blir mer inspirerad av det färggladare partituret och därigenom lyfter orkestern några nivåer.
Den första satsen börjar med sordinerade stråkar. Här får man verkligen gryningens skira solljus för ögonen. Den berömda satsen Romance får ett känslofyllt framförande. Den fjärde satsen, Vivace, sitter bra och i den femte, Andantino, får stämledarna för stråket kliva fram.Andra avdelningen av konserten låter riktigt bra och jag hoppas att Luleå orkesterförening har bättre tur med basökarantalet nästa gång. Det är de verkligen värda.