Med Schuberts Ave Maria på tungan åkte Pajalabon Robert Lind till Stockholm för att försöka ta sig in på Nordiska musikgymnasiet, en friskola med inriktning mot klassisk musik.<br> ? Det kändes bra, men inte som att det skulle hålla hela vägen, säger Robert, 17, som nu börjar sitt andra läsår på NM och har ambitionen att bli operasångare.<br>?Jo, jo, försök du, lycka till?. Klasskamraterna log lite överseende när Robert Lind vid skolavslutningen förra våren berättade att han skulle söka till Nordiska musikgymnasiet (NM)<br>En fristående gymnasieskola med inriktning mot klassisk musik, belägen i ett gammalt församlingshem på Katrinebergsbacken i hjärtat av Stockholm. Med egna konsertsalar och med tillgång till några av landets skickligaste musiker och pedagoger inom genren. Och med riksintag och hård konkurrens om de 20 platserna som finns tillgängliga varje år.<br>Men Robert sökte och kallades, liksom ett hundra-tal andra, till audition. Inför en jury bestående av några musiklärare på skolan sjöng han Schuberts Ave Maria ? och kom in.<br>Panik utbröt<br>? Fram till dess hade det känts enbart kul att kanske få flytta till Stockholm, men när antagningsbeskedet verkligen kom fick jag panik! Och i nästa sekund kände jag otrolig lycka, berättar Robert som på onsdag lämnar Pajala för det andra läsåret på NM.<br>Studierna ger fullständig gymnasiekompetens och en professionell utbildning i klassisk musik. Robert läser kärnämnen som matte, svenska och engelska ? i vilket a- b- och c-kursen är obligatorisk ? samt också företagsekonomi, småföretagarkunskap och rättskunskap.<br> ? Allt detta för att man ska lära sig att marknadsföra sig själv, många av oss kommer att arbeta som frilansande, berättar Robert.<br>Resten är musik. Mycket mer och på ett annat sätt än på estetiska programmet, enligt Robert.<br>Statistroll på operan<br>? Under första året har man en timme musikteori, körsång/ensemblespel respektive huvudinstrument i veckan. Plus att man jobbar med små långsiktiga musikprojekt, samt redovisar färdiga stycken varje vecka för hela skolan. Här jobbar man med helheten och vi har individuella studieplaner utifrån våra mål med studierna.<br>Robert vill bli operasångare och strävar efter en plats på Operahögskolan.<br> ? Jag vet att de bara tar in ett tiotal elever per år och att de vill ha in röster som har vuxit färdigt, vilket den har först vid 25?30-årsåldern. Men jag ska söka ändå, plus också till musikhögskolan och mellan varven till scenskolan, berättar Robert som nu har fått en statistroll i Rhenguldet på Kungliga operan. Också detta efter en audition.<br>Tränar italienska<br>Vilka ?horn? har då Robert att ta tag i i år? Italienskan, bland annat.<br> ? De flesta operor sjungs på tyska och italienska, så jag vet vad jag har att göra. Jag var nära panik med den första hemläxan på italienska, men nu brukar jag skriva ner uttalen på gula post-it-lappar och så tapetserar jag lägenheten med dem, skrattar Robert.<br> ? Jag skulle vilja att fler unga lärde sig mer om opera. De flesta ser kanske bara en tjock tant som ylar i timmar för överklasspublik, vilket ju i och för sig stämmer, men opera är också handling. Jag vill att operan ska få en chans, avslutar Robert Lind.<br>Robert har alltid tyckt om musik och teater och han har deltagit i Tornedalsteaterns produktioner sedan 10?12-åldern. I Vägstrejken, Ungdomsmusikalerna och Bakom kulisserna. Han har varit Tornedalsteaterns representant i bastruppen för Framtidslandet, där han bland annat sjöng kantat till Framtidslandet.<br> ? Det var väldigt givande att få vara med, ett litet besök i turnévärlden och jag blev inte det minsta avskräckt. Men det var också tufft, jag gick sista terminen i nian då och fick plugga under nätterna för att få det hela att gå ihop.<br>