Om en vecka, precis, är det urpremiär på Piteå kammaroperas största satsning någonsin, God natt Madame! om nationalskalden Carl Michael Bellman. Tonsättare är Jan Sandström som i fjol höst gjorde stor succé på Göteborgsoperan med operaföreställningen K som i Kafka. För librettot svarar Kjell Peder Johansson vilken nu bredvid titlar som radioman, skådespelare och musiker absolut bör lägga librettist. Tidigare har han bland annat skrivit och regisserat operan Nisse för just Piteå kammaropera. <BR>Torsdag 21 september går alltså God natt Madame! upp på den första scenen, givetvis i Piteå, under sin nordliga turné. Sundsvall blir den sydligaste utposten medan man i Umeå ger fyra föreställningar på Norrlandsoperan. Men i Luleå är det i stort sett redan slutsålt. <BR>- Det finns några ströbiljetter kvar, berättar producenten Kjell Englund som också poängterar att Luleåpubliken i dag vet att det gäller att skynda sig att boka biljetter då evenemang lätt blir utsålda. <BR>God natt Madame! är den första operan om Carl-Michael Bellman någonsin i Sverige och man är påtagligt glad över att hinna före alla andra, inte minst Drottningholmsteatern i Stockholm. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Ett ovanligt arbetssätt</STRONG> <BR></SPAN>Bakom uppsättningen finns ett stort intresse för personen och poeten hos båda upphovsmännen. Men det var Jan Sandström som la fram idén för Englund. <BR>- I samma veva såg jag en annan opera som kammaroperan satte upp, Nisse. Den hade en spännande dramaturgi, det fanns inga döda punkter. Jag frågade vem som hade gjort den och Kjell Englund svarade "Det är Kjell-Peder", berättar Sandström. <BR>På den vägen är det och de två grannarna, som tidigare bara kände varandra flyktigt, har skapat sig en för musikteater mycket speciell arbetsprocess. I stället för att som i vanliga fall få ett färdigt libretto att tonsätta har operan vuxit fram steg för steg. <BR>- Ganska snart började vi gripa in i varandras områden, säger Jan Sandström. Den första text Kjell Peder Johansson skrev var en aria, eller egentligen en rimmad dikt, att sjungas av Lovisa, Carl Michael Bellmans hustru. Försiktigt läste han upp den för tonsättaren som genast började arbeta: <BR>- Han har skrivit en hit, säger Kjell-Peder Johansson. <BR>Sången kallar han en graviditetsaria då Lovisa, Paula Hoffman-Fröling, sjunger till sitt ofödda barn. Lovisa som för övrigt har en viktig roll bredvid operans "gubbar" Bellman, Olle Persson, och Gustav III, Johan Christensson. <BR>Och inspirerad av att läsa text om och av Carl Michael Bellmans har det fallit sig så att inte bara ariorna, utan hela texten är rimmad. Det allra första mötet mellan text och musik har följts av många liknande stunder i Sandströms arbetsrum, dock med tillägget att man dokumenterat mötena på band. Jan Sandström har spelat in Kjell Peder Johanssons muntliga, gestaltade skisser för att sedan skriva musik. Redan i det talade finns ibland anslaget i kompositionen. <BR>- Jag skriver mycket på rytm, säger Kjell Peder Johansson som själv skrivit rock- och popmusik. <BR>Men arbetet har också fungerat åt det motsatta hållet. Regissören har ifrågasatt och letat efter det spelbara i dramatisk mening. Har detta saknats har till exempel takter helt enkelt tagits bort. <BR>- I stället för att stryka på scenen har vi kunnat vara förutseende, säger Sandström som menar att arbetssättet absolut har påverkat kompositionen, särskilt i fråga om tajmingen. <BR><SPAN class=mr><BR><STRONG>Inspirerad av 1700-talet</STRONG> <BR></SPAN>Musiken kommer också att låta mycket Bellman, dock utan lutan som är för tonsvag. I stället väljer man cembalon, ett annat instrument från perioden, som tillsammans med stråk- och blåsinstrument utgör sättningen i en orkester inspirerad av 1700-talets wienklassicism. Kammaroperan är därför förstärkt med hela Norrbottens kammarorkester till 15 personer som också kommer att befinna sig på scenen, men bakom en slags väv. Osynliga eller synliga beroende på vad belysningsmästare och regissör vill. Dit har man nämligen ännu ej kommit i den konstnärliga processen. Däremot har man tidigt valt att ha med två dansare som får accentuera olika delar av berättelsen. <BR>Valet av sångsolister är förstås betydelsefullt i en sådan här satsning. Särskilt viktigt har det varit att få rätt person till huvudrollen som Bellman. Den görs av barytonsångaren Olle Persson. <BR>- Olle var faktiskt en förutsättning. Han var klar innan en enda not var nedskriven, säger Kjell Englund. <BR>Även om operan handlar om en historisk person har man inte varit ute efter någon politisk korrekthet eller efter att följa en med verkligheten överensstämmande kronologi, utan sökt den konstnärliga friheten. Därför är God natt Madame! en opera om Bellman "på sätt och vis". Berättelsens utgångspunkt bygger dock på det faktum att han själv skrev en opera, Fiskarena. Mest verkar det ändå vara en musikteaterföreställning om sorg och kärlek, om livskänslan och om konstnärsskapet. <BR>- Även närheten till Karon förhöjer livskänslan, säger Jan Sandström.