Omistliga intryck och fräsande texter
Rodney Crowell var i och för sig en ytterst respekterad författare av märgfulla countrytexter (Leaving Louisiana In the Broad Daylight, Til´ I Can Gain Control Again, med många flera) och även en utmärkt tolkare av desamma. Men det var först med de benhårt självbiografiska albumen The Houston Kid och Fate?s Right Hand som han erövrade den respekt som han var så väl värd.
<P>Nu ansluter The Outsider till den gruppen och nu är Crowell bättre än kanske någonsin tidigare. Elva låtar; tio egna och så en blödande cover på Dylans Shelter From the Storm, där samtliga består av strongt individuella prestationer, lastade med självklar integritet och begåvad smartness.<BR>Crowell håller uppe temperaturen i sångerna och laddar de ofta elakt fräsande texterna med personliga synpunkter om tillståndet i USA och om hur han själv lever och mår ? i den numera enda återstående supermakten.<BR>Närheten till textinnehållet i låtar som Say You Love Me, Dancin´ Circles Round the Sun, den ljuvligt vackra Beautiful Despair, den glödgat ironiska Don´t Get Me Started och den återigen väldigt vackra Glasgow Girl är omedelbart, uppbyggligt och innerligt.<BR>I Ignorance Is the Enemy gästar Emmylou Harris och John Prinemed djupt kända uppläsningar och i den avslutande trion Things That Go Bump In the Night, Shelter From the Storm och We Can?t Turn Back Now fulländar Crowell hela sviten av sånger på plattan och efterlämnar intryck som bara består och växer sig djupare hos de som lyssnar.<BR>Will Kimbroughs och Pat Buchanans gitarrkonster, Michael Rhodes bas och Eddie Bayers trummor bör givetvis också påpekas. Starkt.<BR>The Outsider är en stor platta, full av omistliga intryck.<BR>Verkligen.<BR></P>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!