Om pojkarna som förväxlades på BB
Historien är känd från litteraturen. PO Enquist berättar den i Kapten Nemos bibliotek och i självbiografin Ett annat liv.
EN OMÖJLIG HISTORIA. Tillsammans berättar fotografen Hans Dahlberg, filmaren Agneta Bernárdzon och redigeraren Britta Nordström om en historia som många hört talas om, men kanske inte riktigt förstått vidden av. I kväll har filmen premiär på Stockholms filmfestival, på annandagen kan man se Kapten Nemos barn i SVT.
Foto: Roland S Lundström
I dag fredag har filmaren och reportern Agneta Bernárdzons dokumentärfilm Kapten Nemos barn premiär på Stockholms filmfestival. På annandag jul visas filmen i Sveriges Television. Där berättar hon, fotografen Hans Dahlberg och redigeraren Britta Nordström verklighetens berättelse om hur det gick till när Vilma Enkvist och Dagny Svensson fick sina söner Bosse och Valter förväxlade på Bureå sjukstuga och om den rättsprocess som följde efter att misstaget uppdagades tre år senare. Men framför allt berättar filmen om en situation där människan inte vet sig någon levandes råd. Vilma Enkvist, som intuitivt känt att något var fel och som fick sina misstankar stärkta när hon såg den treårige Bosse, startade en rättsprocess som avslutades när pojkarna var sju år gamla och som innebar att Bosse byttes tillbaka till sina biologiska föräldrar, medan Valters föräldrar lät sin son stanna kvar i ursprungshemmet. Talar för första gången
För första gången sedan den dagen när Bosse med bara tjocksockarna på fötterna skrikande fördes bort av länsman i vinterkvällen talar nu Vilma Enkvist i filmen om vad hon varit med om. - Jag hade ju läst om händelsen, men först i PO Enqvists Ett annat liv insåg jag vidden av historien. Dessutom förstod jag att ingen annan hade kommit på idén att söka efter den sanna berättelsen, berättar Agneta Bernárdzon, som fick jobba hårt för att få släkten Enkvists förtroende. - Jag började med att kontakta PO Enquist, men det tog tid innan han svarade. Nyckeln till hela historien var Vilma Enkvist och när hon hade bestämt sig för att berätta kunde vi börja arbeta. En film som den här gör man tillsammans, de närmast berörda har i högsta grad deltagit. Komplicerad historia
Agneta Bernárdzon och Hans Dahlberg blev en slags förmedlare när de gick runt och filmade samtalen med släkten. I en stark sekvens får vi bland annat följa Vilma Enkvist in i sovrummet där hon i en byrålåda genom alla dessa år förvarat några av alla de hatbrev som skickades till henne medan skandalen rullades upp i fyrtiotalets media. - Hon hade aldrig visat de där breven för någon, men efter att vi fått se dem kunde hon också visa dem för Bosse, som för första gången på riktigt talar med sin mamma om det som en gång hände. Jag hoppas att filmen kan få människor att reflektera, tänka in sig själva i situationen som vid ett första påseende kan verka ganska enkel, men som ju mer man tänker på den blir allt mer komplicerad. Vilma och de andra befann sig i en omöjlig situation, när misstaget väl hade skett fanns det ingenting de kunde göra som inte skulle få konsekvenser och alla har självklart farit ganska illa, säger Agneta Bernárdzon. Fler hemligheter
Som den grävande reportern hon är - Kapten Nemos barn gjorde hon som tjänstledig från Uppdrag Granskning - kunde Agneta Bernárdzon inte heller undgå att hitta fler hemligheter. - Jag är en arkivnörd och i polisförhör och vittnesberättelser kring bortbyteshistorien hittade jag flera historier om förväxlingar av barn på Bureå sjukstuga, säger Agneta Bernárdzon som i filmen berättar om ytterligare ett tiotal förväxlingar, men där misstagen uppdagades i tid. - Fram till 1946, när domen i bortbyteshistorien föll, fanns inga tydliga regler på hur man skulle märka barn på BB. Tidigare hade ju alla barn fötts hemma och på större sjukhus utarbetade man tidigt rutiner. Men på mindre ställen, som i Bureå, märktes aldrig barnet utan bara sängen - man lade helt enkelt en lapp under barnets kudde. Tid att lyssna
Vid det här laget har Agneta Bernárdzon, som är anställd på SVT, en rad dokumentärfilmer bakom sig. Tillsammans gjorde teamet bakom Kapten Nemos barn för några år sedan den fina Med sommaren kommer längtan, som handlar om ett sommarkollo för människor i 100-årsåldern. - Jag tycker om att skildra äldre människor. Det är så fascinerande att höra deras berättelser. Många tycker inte själva att de har något speciellt att berätta men om man tar sig tid att lyssna så kan man få ta del av de mest otroliga öden, säger Agneta Bernárdzon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!