Om att öppna teatern mot världen

Foto:

Kultur och Nöje2008-10-13 06:00
Konflikten mellan "oss" och "de andra" är ett tema i alla kulturer, i alla tider. Under hösten är det också ämnet för Norrbottensteatern som kör det i två varianter - i Ronja Rövardotter och i Romeo & Julia Musikalen, med nyskriven text av Linda Vincent och Catherine Parment, fritt efter Shakespeare. För musiken svarar Urban Hedin, med god hjälp av Klas Hjortstam, som bland annat står för några av arrangemangen. De båda herrarna återfinns också i orkestern, bestående av fyra musiker och en uppsjö av instrument, placerade i en balkong med god överblick över scenen. 44 skådespelare sammanlagt, de flesta amatörer, bidrar till ett inbjudande och färgstarkt myller i en föreställning som inte kan bedömas med hjälp av gängse kritikerverktyg. Romeo & Julia Musikalen handlar om så mycket annat, inte minst om att öppna en länsteater för nya besökare och nya aktörer. Att döma av den allra första kvällen kanske teatern här också lyckas i sina ambitioner - sällan har en premiärpublik på Norrbottensteatern talat så många språk och aldrig har sms:en blippat lika intensivt. Scenografen Mona Knutsdotter har placerat scenen mitt i rummet, med publikplatser på två sidor. I centrum en rund jord, uppdelad med en tydlig gräns som skiljer Romeos orientaliska stadsfasad från Julias murade förortsliv. Här är det inte mellan släkterna Montague och Capulet striden står, här är det kultur och klass som utgör skiljelinjen. Annars är det ungefär som det brukar vara i Shakespeares klassiska drama, om man bortser från några eftergifter på grund av förflyttningen till nutid. Så har till exempel Julias amma blivit en nanny och upplösningen sker inte i en gravkammare utan på en busstation. Någon gammal munk finns inte heller, men från den grekiska sagan har Vincent och Parment plockat fram den blinde siaren Teiresias och förklätt honom till en slags Anders Carlberg-figur som vet att handskas med ungdomar ur båda lägren. Huvudrollerna spelas av Karin Paulin Ek och Björn Nagander. Kring dem båda finns gängen, där Shakespeares Benvolio blivit Ben (spelad av Filip Tallhamn som för ett par år sedan gick ut Teaterhögskolan i Luleå), Mercutio får heta Mercy (spelad av en pigg Elin Sundberg) och Tybalt Tybbe (Sofia Lindvall). När det myllrar på scenen känns det starkt, men när det förklaras för mycket blir det som vanligt ganska tråkig teater. För många och för långa transportsträckor tynger Romeo & Julia Musikalen, som lyfter emellanåt av sången, dansen och musiken. Och av alla scenens ungdomar som verkligen ger järnet - det är behållningen.

Romeo & Julia Musikalen
Av: Linda Vincent och Catherine Parment, fritt efter William Shakespeare
Regi: Catherine Parment
Musik: Urban Hedin
Koreografi: Ivve Martinez
I rollerna: Karin Paulin Ek, Björn Nagander, Filip Tallhamn, Caroline Rauf, Eva-Britt Tjernqvist, Fred Boman, Elin Sundberg, Margareta Gudmundsson, Mats Pontén, Lisa Bergman, Laura Franco, Fred Svanberg, m fl
Orkester: Annelie Öberg-Rydh, Sangeet Robertson, Urban Hedin, Klas Hjortstam
Scenografi: Mona Knutsdotter
Kostym: Ina Andersson
Ljusdesign: Matz Palmclint
Norrbottensteatern, Luleå

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!