Okrönt rockdrottning på scen

Tre debutanter, en veteran och en fri teatergrupp som hunnit vara med ett bra tag. På lördag har Lule Stass premiär på pjäsen Ditt andra ansikte, av Katarina Kieri.  Veteranen heter Harry Nyman och är välkänd skådespelare och regissör på Lule Stassteater. För Katarina Kieri är det första gången hon skriver dramatik.

Foto:

Kultur och Nöje2008-02-15 01:45
-Hon är ju en så etablerad författare och det känns väldigt roligt att hon ville göra debut som dramatiker just på vår lilla teater, säger Harry Nyman. Pjäsen är ett beställningsverk, stassarna tyckte själva att de varit väl så mansdominerade med manliga dramatiker och manliga skådespelare på scenen ganska länge. De ville bryta trenden. -Vi ringde helt enkelt upp Katarina och frågade om hon ville skriva. Vi gav henne fria händer, det kändes både tryggt och roligt, säger Harry Nyman. Katarina Kieri har skrivit en pjäs som utspelar sig i ett uppehållsrum i en skola någonstans i Sverige. En lärare möter sin elev eller möjligen sig själv - beroende på hur man väljer att tolka situationen. -Slarvigt uttryckt är det en skolpjäs. Den handlar verkligen om dem som befinner sig i skolmiljö, både om eleverna och deras lärare, om hur det känns och om hur det är att vara människa där, säger Harry Nyman. Igenkänning
Den som läst Katarina Kieris böcker känner igen stämningen och språket och kanske finns det en doft av just den där läraren i hennes senaste, novellsamlingen Majas morsas kompis sambo. De båda rollerna spelas av Maria Erixon och Emma Löfström - båda debutanter i professionella teatersammanhang. Scenvana har de, särskilt Maria Erixon som kanske kan beskrivas som Luleås okrönta rock- och countrydrottning och som så sent som förra helgen släppte en ny CD tillsammans med de övriga musikerna i bandet Swinging Doors. -Det handlar verkligen om type-casting, säger Harry Nyman, som redan i höstas jobbade med Maria Erixon och hennes kollegor på Stadsvikens vårdcentral i Luleå när de tillsammans satte upp pjäsen Doktor Knock. -När jag fick Katarinas pjäs i min hand kom jag direkt att tänka på Maria, att hon skulle passa för rollen. Det gjorde hon och när det stämmer stämmer det, krångligare än så är det inte, säger Harry Nyman, som ibland fått kritik för att han ofta valt att arbeta med outbildade skådespelare. -Jag har hållit på så länge vid det här laget och är inte rädd för att experimentera. Skådespeleri handlar om så många saker, det är så mycket som måste stämma och träffar man rätt så gör man bara det. För Maria Erixon, som lever enligt devisen att hon inte tänker dö nyfiken, var erbjudandet alltför intressant för att tacka nej till. Efter 25 år i vården tog hon tjänstledigt och började plugga manustext. -Det är klart att det krävs en del mod för att göra saker som man inte har så stor kunskap om. Som sjuksköterska kan jag jobbet, vet vad jag ska svara när folk frågar hur det går. Här vet jag inte det på samma sätt, men litar på min känsla, säger Maria Erixon. -Dessutom har vi ju en regissör som är bra på att hjälpa till. Ändå är det jag som måste släppa sargen och testa om det håller. För mig är det här en mycket spännande erfarenhet. Omsorgsfullt val
-Jag skriver mycket, har bland annat gått skapande svenska-kurserna på universitetet, och det här ger mig också en möjlighet att se hur en pjäs växer fram, något som intresserar mig. Emma Löfström är också vald med omsorg till rollen som den unga eleven. Henne fick Harry Nyman kontakt med genom estetiska programmets teaterlinje i Luleå, som lämnade varma rekommendationer. -Jag spelar en flicka som bara är 15 år, säger Emma Löfström, som kommer från Strömsund i Jämtland och gick ut gymnasiet i våras. I sex veckor har hon nu repeterat inför premiären och den turné som just nu omfattar ett 25-tal föreställningar. Förutom i Norrbotten kommer Ditt andra ansikte att visas i Katarina Kieris hemstad Norrtälje och i Emma Löfströms gamla högstadieskola i Strömsund. -Det ska bli roligt, inte minst för att jag själv känner igen både mig själv som 15-åring och mina lärare i pjäsen, säger Emma Löfström. Hittills har de haft några genomdrag inför högstadiepublik och lärare. -Vi märker att pjäsen sätter igång diskussioner direkt. Den står på elevernas sida, men samtidigt också på de vuxnas. Jag tänker mig att den borde kunna vara en utmärkt utgångspunkt för diskussioner kring attityder, inte minst bland lärare, säger Maria Erixon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!