Okontroversiell examens konst
Det börjar dra ihop sig till examensdags på landets konstskolor. En av de nordligaste, Konstskolan i Sunderbyn, utgör inget undantag och i dag öppnar tredjeårseleverna sin avgångsutställning i Folkhögskolans vackra galleri.
Therese Lindh bidrar bland annat med en egensinnig lampa.
Foto: Linda Wikström
Hon gick två år på Sunderby konstlinje, som det hette då, som mycket ung på 1980-talet. Efter att ha arbetat som lärare i många år, valde hon att söka in till det tredje året. - Ett år går mycket fort, men för mig har det här varit ett sätt att uppvärdera konsten inför mig själv. I fortsättningen kommer jag att arbeta halvtid och syssla med konsten på den andra halvan, säger Cecilia Rosenlund, som nu ser fram emot att få arbeta vidare på egen hand. - Jag vill ifrån det föreställande, vilket inte är så lätt. Några av de elva eleverna tänker söka sig vidare till högre konstutbildningar, medan andra går tillbaka till tidigare sysselsättningar eller satsar på sitt eget konstnärskap. Startar galleri
Sara Arnason, som också är krögare i Piteå, är utbildad bildlärare och har precis som Cecilia Rosenlund gått enbart det tredje och sista året på skolan. Nu planerar hon bland annat att starta galleri i anslutning till en av familjens restauranger i Öjebyn. - För mig har det inneburit mycket bara att vistas i den här miljön och att få den tid som krävs för att man ska kunna utveckla sitt eget bildskapande, säger Sara Arnason. Sara Lindqvist är en av dem som söker sig vidare till andra utbildningar. Hon har gått alla tre åren och valt textil inriktning. Ett av hennes utställda verk bär titeln Trygg och föreställer ett barn som kramar hårt om en lagbok. En textil skulptur i imponerande storlek, särskilt med tanke på tekniken - Sara Lindqvist arbetar med nålfiltning. - Jag ville gärna gå upp i format och därför har jag under året samlat på mig skumgummi, som utgör stommen, säger Sara Lindqvist som också ställer ut Fantomen som tovat objekt och en rosa Venus i samma material. Ny och gammal teknik
Men också en bild i liknande teknik. Ett fårat mansansikte på skumgummi som på håll ser ut att vara en emalj. - Det här sättet att jobba på är ganska nytt för mig och det tänker jag fortsätta utforska, säger Sara Lindqvist som hoppas komma in på Konstfack, avdelningen för textil eller industridesign. Hans Stenström, ende killen i klassen, söker sig också vidare, vill gärna arbeta med design och formgivning. Ett av hans utställda verk bär titeln Don’t feed the cobra - en stor cobratelefon gjord av keramik med ett glupskt tandförsett gap. Varierande uttryck
- Min tanke var att kombinera en designikon med något mycket kitschigt. Uttrycken är minst sagt varierande i denna mycket individuellt hållna elevutställning, där var och en visar upp olika sidor av sitt skapande. Släktskap finns naturligtvis, som det mellan Tina Löfgrens detaljerade teckningar och Nazila Ghahremandahrs miniatyrteckningar utförda i en mycket gammal teknik, hämtad från hennes forna hemland Iran. - Jag har jobbat i den här tekniken i 25 år, den tar mycket lång tid att lära sig och jag vill inte överge den nu, säger Nazila Ghahremandahr som funderar på att utbilda sig till konstpedagog.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!