Nytto-institutioner gör sig synliga

Kultur och Nöje2007-01-24 06:00
"Biblioteket har många goda sidor. Men en del är riktigt otäcka." <BR>Dessa underfundiga meningar kan norrbottningar läsa på stora reklamskyltar och i en annonskampanj i dagspressen under de kommande veckorna. I en ovanlig satsning går länets samtliga kommunala bibliotek och länsbiblioteket ihop för en reklamkampanj som syftar till att göra medborgarna medvetna om att biblioteket inte bara är ett ställe där man kan låna skönlitteratur. <BR>- Framför allt är våra bibliotek mötesplatser. Men dessutom har vi ett mycket brett utbud av tjänster som vi vill berätta om. På dagens bibliotek finns det inte bara böcker till utlåning utan också filmer, musik, ljudböcker. Vi har också lånedatorer, dagstidningar, tidskrifter och mycket annat och det vill vi berätta om främst för dem som inte har för vana att besöka ett bibliotek, säger länsbibliotekarien Detlef Barkanowitz. <BR>I dagens konkurrensutsatta verklighet går det inte längre an för bibliotekspersonalen att sitta och vänta på att låntagare självklart ska komma, resonerar man på länets bibliotek. <BR>I Luleå visar visserligen statistiken just nu på mycket positiva siffror - sedan invigningen av det nya biblioteket för en dryg vecka sedan har man haft i det närmaste 20.000 besökare, varav 233 har tecknat nya lånekort. Men generellt minskar antalet besökare på länets bibliotek. <BR>Samma sak med utlåningen - med undantag för Boden, Kalix och Piteå, som kan uppvisa en ökning 2005 jämfört med föregående år, sjunker utlåningssiffrorna. <BR>Enligt den tillgängliga statistiken från 2005 gjordes nästan två miljoner lån (inte bara böcker, utan all media) från länets samtliga bibliotek, en minskning på nästan 80.000 lån jämfört med 2004. <BR>Antalet besökare på våra bibliotek uppgick 2005 till drygt 1,2 miljoner, jämfört med drygt 1,3 miljoner besökare föregående år. <BR>En del av förklaringen till de minskade siffrorna tror de bibliotekschefer som nu samlats i Luleå för att presentera den gemensamma marknadsföringssatsningen beror på 1990-talets nedskärningar som bland annat innebar att antalet filialbibliotek minskade drastiskt. I Boden finns bara ett filialbibliotek kvar, likaså i Älvsbyn där man tidigare hade sex stycken. <BR>- Men det beror också på att böcker har blivit mer lättillgängliga på senare år. I dag kan man köpa pocketböcker på många olika ställen, det kunde man inte förr, säger Britt-Inger Rönnqvist, bibliotekschef i Luleå. <BR>För att möta konkurrensen och för att informera kommunmedborgarna slår länets 14 kommunbibliotek nu ihop sina resurser och idéer kring en kampanj som görs av en reklambyrå som bland annat skapat en gemensam logotype i form av ett färglatt B på svart bakgrund. <BR>- Biblioteksverksamheten utvecklas hela tiden och jag som jobbat inom branschen sedan 1975 upplever faktiskt ett paradigmskifte, säger Jan-Olof Frank, bibliotekschef i Boden. <BR>- Numera talar vi inte bara om att vi står till hands med böcker, utan med upplevelser och berättelser. Biblioteksbesökarnas behov ser mycket olika ut och därför måste vi arbeta målgruppsinriktat. I Piteå pågår till exempel ett projekt med utlåning av dataspel, från nästan alla våra bibliotek kan man ladda ner böcker elektroniskt och i Älvsbyn och Arvidsjaur kan man ladda ner musik via hemsidorna. Vi har något häftigt att marknadsföra så därför gör vi det nu.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!