Nytt folk tränas bakom kulisserna

De senaste tio åren har det hänt mycket i Norrbotten som filmregion. Allt fler väljer att lägga hela eller delar av sin produktion här uppe. Målet från länets sida är att kunna erbjuda så många egna filmarbetare som möjligt till varje produktion. Och man är på god väg.

Kultur och Nöje2004-11-19 06:30
<br>Den stora studion liknar på något sätt ett jättelikt hobbyrum. Gamla sängar och byråar ligger staplade på varandra lite här och där, och den ena lampan fulare än den andra trängs med konstiga textilier och ihoprullade mattor. Det enda som hörs är det duttande ljudet som uppstår när pensel möter vägg mitt i lokalen. Längre in kommer en knappt hörbar melodi från en liten stereo och liksom ackompanjerar Daniel Ahlbäcks försök att patinera den pråliga stol han har framför sig.<br> ? Jag ska försöka få den att inte se så vit ut. Den ska se använd ut, nästan lite gulnad.<br>Daniel är en av åtta som just nu skolas till dekormålare i Filmpool Nords regi. Sedan starten i augusti har de marmorerat, målat fonder, jobbat med färgblandningar och kroki. Men framför allt har de jobbat med Giraff-film och inspelningen av TV-serien Möbelhandlarens dotter som kommer att ha premiär i SVT vintern 2005. <br> ? Vi jobbar skarpt hela tiden. Det går nog inte att lära sig det här yrket på något annat sätt, säger Stina <br>Almqvist, utbildningsansvarig och studiochef på Filmpool Nord. <br>Brist födde idén<br>Idén om utbildningen fick hon och hennes kollegor under arbetet med Kay Pollaks Så som i himmelen. Bristen på både dekormålare och snickare var uppenbar och i branschen finns ingen tillväxt av den här typen av filmarbetare. Den 40 veckor långa utbildningen är därför unik i sitt slag och har som mål att få ut åtta dekormålare och sex snickare i arbete till 2005. <br>För att vara en inspelningsplats känns studion för <br>dagen väldigt fridfull. Inget filmteam finns på plats och de sex snickarna är på datakurs. I ett uppbyggt rum som ser ut som en inte alltför lockande bröllopssvit, ligger Kalle Nyman på alla fyra och studerar den kräkfärgade heltäckningsmattan. En skarv som det otränade ögat knappast skulle lägga märke till, ska trollas bort. <br>Utanför bröllopssvitens fönster går läraren Olle Isakson och scenografen Lasse Westfelt förbi. Bakom sig har de ett jättelikt fotografi av en horisont som för tankarna till vilken norrländsk kustort som helst. Står man inne i sviten och liksom kisar ut är det inte särskilt svårt att förstå hur verkligt det kommer att se ut i TV-rutan. <br>?Det här fungerar jättebra?<br>Medan Olle försöker vara pedagogisk, behandlar Lasse eleverna som vilka medarbetare som helst.<br> ? Jag tycker att det här fungerar jättebra. Men det finns en slags inbyggd konflikt. Film är ett levande väsen och kan inte direkt schemaläggas, skrattar Olle och berättar om det fina schemat han gjorde i Excel i början av utbildningen. <br>Genom Lasse, som är scenograf för Möbelhandlarens dotter, fick eleverna sedan ta del av den mindre organiserade verkligheten och inspelningsteamets schema bestående av postitlappar som ständigt byter plats med varandra. <br>Men Olle säger att sättet de jobbar på är det bästa. Att dekormålarna och snickarna i alla fall inte kommer att få någon chock när de ska ge sig ut i arbete om knappt ett halvår. <br> ? Närmare verkligheten än så här kommer man nog inte. <br>I samband med Norrbottens filmdagar är det på lördag öppet hus i Filmpool Nords studio. Då har man chansen att gå bakom kulisserna på Möbelhandlarens dotter och se hur det ser ut på en riktig inspelningsplats.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!