Nya tider för bokbranschen

Bokbranschen förändras. Förläggarna måste hitta nya sätt att locka läsare. Viktigast är att kunna interagera som läsare och att det finns olika sorters läsande, menar Anna Ekström på förlaget Bonnier Carlsen.

Kultur och Nöje2008-09-25 06:00
I går fanns det en ledtråd på ett av stans kaféer. En ledtråd till vad som hänt Cathys kompis Zack. Han har skrivit inlägg på forum som Bcmanga, Myspace och Playahead - inläggen ger en insyn i vad som egentligen händer i berättelsen om Cathy. Allt är förstås fiktivt och en del av Bonnier Carlsens senaste marknadsföringskampanj för ungdomsboken Cathys nyckel. Parallellt som man läser boken pågår massor av saker på internet, saker som klargör eller väcker nya frågor. Det är inte helt enkelt att förklara kringberättelsen. Också det är en del av den trixiga marknadsföringen. På så vis blir läsaren mer involverad i historien och lockas att luska vidare. - En stor del utspelar sig på nätet. Läsaren får med sig ett kit av ledtrådar att använda, men efter att boken är slut kan läsaren söka sig vidare på nätet, berättar marknadsföringsansvarige Anna Ekström. Det är på internet som målgruppen finns. - Bokbranschen kommer att förändras. Den som läser, främst den yngre generationen, vill själva kunna bidra till bokens innehåll. Kräsna läsare
Den unga publiken är ofta ytterst trendkänslig och känner direkt när något har anpassats till dem. - Det är problemet och utmaningen för oss hela tiden, vi kan inte utge oss för att vara en cool tonåring. I stället handlar det om att marknadsföra på ett schysst sätt. Vi har en otroligt reklam- och mediakritisk målgrupp, så fort det börja lukta att man kränger något så går det bort. Med Cathys nyckel vill vi kunna erbjuda ett mervärde. Kritisk målgrupp
Anna Ekström har jobbat länge med ungdomar som målgrupp och även arbetat med manga, som också hör till en nischad grupp. - Det som är positivt är att vår målgrupp ger väldigt snabb feedback på om något är bra eller dåligt. Det är en tacksam publik. Det är definitivt inte den enda boken som kommer att marknadsföras så här. Men det handlar också om att författaren eller upphovsmakaren ska nappa på idén. Det kräver nämligen lite extrajobb, som att jobba vidare på en parallellhistoria. - Jag tror på gränsöverskridande. Att det ska gå att läsa en bok på olika platser. När unga växer upp i dag finns det så många alternativ för hur och vad man vill konsumera. Ju fler plattformer som finns för läsning, desto bättre. Ljus framtid
Anna Ekström ser att det fortfarande går lite trögt inom branschen, alla har inte nappat på de annorlunda marknadsföringsknepen. - Jag tror att många fortfarande fokuserar på förmedlarna, alltså föräldrarna, bibliotekarier och lärare. Det finns för mycket fokus på vuxenvärlden. Istället är det viktiga att lyssna på dem som ska ta emot böckerna. När vuxna säger vad som är bra vill få läsa det. Det bästa är förstås när det finns ett snack kompisar emellan om vad som är bra. Framtiden för ungas bokläsande är allt annat än mörk, bara branschen är öppen och lyhörd för vad som ligger i tiden, menar Anna Ekström. - Det är fortfarande intressant för ungdomar att kunna visa upp en hylla full med böcker. Det kommer inte att försvinna.

Med boken i fokus

...Slutet på historien.

Program i SVT där tittarna fick skriva slutet på sex olika författares noveller. Förstapriset var att få sitt slut antaget av en jury som sedan peppade deltagarna att skriva om och färdigställa berättelsen. Deltagarna fick även träffa "deras" författare och diskutera berättelsen. Ordet är fritt. Ett projekt genom Månpocket, coacherna och författarna Maria Ernestam och Johan Theorin. Medlemmar på sajten ordetarfritt.se kunde skriva och tävla med kapitel som sedan röstades fram av sajtens besökare. Projektet blev färdigt i juli och kommer att finnas till försäljning under namnet Dimridåer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!