Ny musik med attityd
Namnet ropar ut en vilja, en riktning. En grupp som specialiserat sig på nutida musik och kallar sig för Pärlor för svin. På engelska - The peärls before swïne experience. Med två lite fåniga prickar över i:et i "swine", precis som hos Motörhead.
MUSIKGLÄDJE. Mårten Landström, Sara Hammarström, George Kentros och Mats Olofsson har gruppen Pärlor för svin tillsammans sedan 15 år tillbaka. Sin nya cd släppte de i New York för ett par månader sedan.
Foto: Björn Abelin
Jimi Hendrix. Absolut på punkattityd - 15-årsjubilerande Pärlor för svin spelar korta stycken och gärna på andra scener än de traditionella. Sedan må flöjtisten Sara Hammarström rysa hur mycket hon vill. Ovanlig sättning
Det säger hon nämligen att hon gör när ämnet kommer på tal i författaren och kritikern Erik Wallrups intervju på cd-konvolutet till Pärlor för svins tredje cd Debris Reassembled, som nyligen kommit ut. Inte för att hon tycks ha något att invända mot idén om att Pärlor för svin precis som många punkband söker efter intimiteten mellan publik och musiker, utan för att hon knappt var född då. Med den ovanliga sättningen flöjt, violin, cello och piano har Pärlor för svin lyckats hålla ihop och utvecklats genom åren, trots att två av medlemmarna - Sara Hammarström och Mårten Landström - numera dragit norrut för att bli en del av Norrbotten Neo. - Vår violinist George Kentros brukar säga att det fanns en fullkomligt omusikalisk anledning till att vi blev en grupp - vi var helt enkelt fyra kompisar som ville spela tillsammans och vi råkade spela just de här instrumenten. Vi har hållit ihop så länge nu, trots att det blivit en del pusslande. Vår cellist Mats Olofsson är dessutom solocellist i symfoniorkestern i Gävle, säger Sara Hammarström. I veckan har hon spelat in musik av Steve Reich på Akusticum i Piteå inför kommande konserter med Norrbotten Neo på GAS-festivalen i Göteborg, i Stockholm och Luleå. Det handlar bland annat om Reichs dubbelsextett, där musikerna spelar tillsammans med sig själva med hjälp av ett inspelat band. - Neo är ett drömjobb, så ser vi alla på det. En konstnärlig utmaning, men också en utmaning när det gäller att få publiken att komma till våra spelningar. Inte provocerad
När Sara Hammarström tillsammans med Norrbotten Neo turnerade med Musikaliska vykort tidigare i år bjöd musikerna publiken på personliga berättelser. Själv började hon sin berättelse med sin barndomskompis som hade Downs syndrom, något som lite oväntat förde vidare in på anledningen till att hon själv en gång började spela nyskriven konstmusik. - Det var så klart lite på skämt. Men när jag var liten ville ingen annan leka med min kompis som naturligtvis var lite annorlunda. När jag senare kom in på Musikhögskolan var det verkligen inte populärt med nutida musik. I en värld där alla arbetar hårt för att förfina klang och ljud upplevdes den nutida musiken provocerande och där fanns också en grupp som inga ville vara med - tonsättarstudenterna. Men det ville jag och jag märkte hur roligt det var att samarbeta med dem. Jag blev inte ett dugg provocerad, inte ens av de fula ljuden, utan tyckte att det var spännande, skönt och befriande att spela något helt nytt, berättar Sara Hammarström. Städa garderoben
Fascinationen har hon behållit, trots att hon senast det begav sig spelade Mozarts Flöjtkonsert på turné med Norrbottens Kammarorkester. - Det är bra att blanda, det finns så mycket bra musik. Att spela Mozart är som att städa garderoben, allt skräp ska bort, det måste bli helt rent och klart. Där finns inga frågetecken kring vad man måste öva på. Namnet Pärlor för svin signalerar inte bara en öppen attityd både till musiksort och publik, utan är också en medveten drift med musikers bortförklaringar till varför människor inte gillar deras musik. Utan att tveka har Pärlor för svin spelat på rockfestivaler, rockklubbar och på krogen och deras stycken är så korta att varje konsert kan innehålla många. Spelat på rockfestivaler
- Våra konserter och skivor kan därför ha funktionen av introduktion till musik man sällan hör. Sysslar man med den musikform vi gör måste man se verkligheten i vit-ögat och jobba för att nå publiken. I Pärlor för svin har vi sysslat med det i 15 år. För en musiker kanske det är enklare att spela i en akustiskt perfekt konsertsal, men för publiken kanske det är trevligare att sitta vid ett bord någon annanstans, säger Sara Hammarström. När Pärlor för svin började sin gemensamma karriär hade de ingen repertoar och bad därför sina kompisar tonsättarna skriva för dem. Vid det här laget innehåller deras repertoar över 120 stycken komponerade av tonsättare från 20 länder och de behöver inte längre värna om de bästa bitarna. - Efter alla år tillsammans har vi ju också blivit bättre vilket också gjort att många vill skriva för oss. Vi ser det som vår uppgift att presentera musiken så övertygande som möjligt. För att det verkligen ska bli fråga om en tolkning krävs det att man övar ordentligt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!