Ny chef för Tornedalsteatern

 En gång var
Ulf Fembro landets yngste teaterchef, när han tog över efter Peter Oskarsson som ledare för Folkteatern i Gävle. Nu är han utsedd till Tornedalsteaterns allra första chef.

Kultur och Nöje2005-05-17 06:30
Det var bland annat erfarenheterna av arbetet med olika fria teatergrupper i Blekinge, ett län med en problematik som i många avseenden liknar Norrlands, som förde honom till chefsjobbet på Folkteatern 1990. Intresset och tron på en regionalt förankrad teater för honom nu från Karlskrona till Pajala. <br>Under de sex år han basade över den relativt nystartade länsteatern i Gävleborg var Ulf Fembro också med om att starta Nordanlandens teaternätverk, öppet för nordliga teatergrupper och institutioner i Sverige, Norge och Finland. Ett aktivt nätverk på sin tid, en mötesplats för seminarier och diskussioner som manifesterades i en hejdundrande teaterfestival i Luleå 1996. <br>De senaste åren har Ulf Fembro tillbringat i Blekinge, där han för några år sedan startade den fria teatergruppen Hela livet.<br>&nbsp;? Namnet är dubbeltydigt. Syftar dels på en teater som omfattar hela livet, men också på teater som någonting som helar, säger Ulf Fembro.<br>Efter att gruppen genomfört en stor musikalproduktion i samarbete med lokala amatörer satt Ulf Fembro i salongen och insåg att det var dags att gå vidare.<br>&nbsp;? Jag förstod plötsligt att det här är så långt vi kan komma med de resurser vi har, bättre än så här kan vi inte göra det.<br>En viktig markering<br>I samma veva såg han annonsen från Tornedalsteatern som sökte efter en teaterchef. Ulf Fembro sökte och fick jobbet. I sommar ska han och familjen bestämma sig. Ska flytten gå upp till Pajala?<br>Tornedalsteatern, som firar 20-års-jubileum nästa år, har varit ständigt verksam, men ändå upplevts lite anonym. Det vill Ulf Fembro och styrelsen ändra på. <br>&nbsp;? Jag tror att det är otroligt viktigt att man talar om vad man gör och att styrelsen nu väljer att anställa en teaterchef är en viktig markering.<br>Ett första litet steg är att flytta upp produktionslokalerna i centrala Pajala från källaren till gatuplanet och lagom till marknaden kommer man enligt planerna också att bygga en liten kaféscen för spel på plats.<br>Tornedalsteatern finansieras i dag med hjälp av två miljoner kronor i så kallade minoritetspengar från Statens kulturråd och av 500.000 kronor från Norrbottens läns landsting. Resten, cirka en miljon kronor, utgörs av biljettintäkter, kommunstöd och olika former av projektbidrag. Sammanlagt har teatern för närvarande utrymme för sex årsverken, varav tre består av teaterledare som arbetar i Övertorneå, Haparanda, Kiruna och Pajala. <br>&nbsp;? Tornedalsteatern finns till för alla som vill göra teater, oavsett hur stort eller hur litet projektet är. Vår stora uppgift är att vårda språket och traditionen, men också att återskapa framtidstro och självförtroende i Tornedalen. Hur man gör det är ett ständigt pågående arbete, för oss handlar det inte minst om att spela bra och angelägen teater. Genom åren har Tornedalsteatern byggt upp en gedigen kompetens och de professionella teaterarbetarna är viktiga.<br>Ulf Fembro tror på tesen att teater i utkanten har något väsentligt att säga.<br>&nbsp;? Det är en tes som inte alltid är sann, men för mig handlar det om en viljeinriktning. <br>Ett kompetenscentrum<br>I tider när kultur och näringsliv buntas ihop i syfte att skapa tillväxt tycker Ulf Fembro att det är viktigt att ha tydliga ingångar i arbetet.<br>&nbsp;? Kulturen måste alltid finnas där, för sin egen skull. Annars skapas ingen tillväxt. Det är naturligtvis inte på det sättet att alla kulturprojekt ska vara lönsamma. <br>Tornedalsteatern ser han inte minst som ett kompetenscentrum, dit människor kan komma med sina frågor och funderingar. Inför nästa års stora jubileumsår finns många idéer, men nästa stora projekt kommer att bli en pjäs skriven av Bengt Pohjanen. Hallskut pirut, Roliga djävlar, hämtar bland annat motiv från romanen Trevliga djävlar. Till hösten samarbetar teatern med Samiska teatern kring en uppsättning som bygger på sagor från Lappland. Pjäsen kommer enligt planerna att turnera över hela landet.<br>Dessutom välkomnar Ulf Fembro satsningen på dramatik skriven av kvinnor, något som bland annat uppmuntrats genom välbesökta helgkurser för kvinnliga skrivare.<br>&nbsp;? Tornedalsteatern har arbetat mycket med historien, ägnat sig åt utsattheten. Nu är det dags att ta nästa steg, ta fram andra berättelser som kanske mer har att göra med vår nutid.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!