Ny bok: Froman infriar inte förhoppningarna

"Jag tror faktiskt att författaren hade andra intentioner men kollrade bort sig sjÀlv pÄ vÀgen", skriver Maria Hamberg i sin recension av Ingmarie Fromans bok Islam, Brudar och Paljetter.

Kultur och Nöje2006-11-01 06:00
<P>Ingmarie Froman<BR>Islam, Brudar och Paljetter<BR>Ordfront </P>
<P><STRONG>Den har en</STRONG> spĂ€nnande titel, Ingmarie Fromans nya bok ? <EM>Islam, brudar och paljetter</EM>. Baksidestexten lovar att författaren, som Ă€r journalist med mĂ„ngĂ„rigt förflutet som utrikeskorrespondent för bĂ„de radio och TV, rest runt och trĂ€ffat kvinnor i Storbritannien, Frankrike och Sverige och intervjuat dem om tro och kultur. <BR>Jag ser dagligen i Stockholms södra förorter vĂ€lklĂ€dda, modemedvetna unga kvinnor som offentligt visar sin religionstillhörighet, bĂ„de kristna och muslimer. Och de Ă€r kompisar. En bok som hette ?Religion, brudar och paljetter? hade varit Ă€n mer spĂ€nnande. Men det var Ă€ndĂ„ med förhoppningen att fĂ„ lĂ€sa intervjuer med dem som knallar runt med snĂ€va jeans, högklackade stövlar och knallröd muslimsk sjal med inlagda silvertrĂ„dar jag började lĂ€sa. Jag hoppades fĂ„ veta vad de tyckte och tĂ€nkte om vĂ€rlden och sin roll i den. Reportage om vad olika experter anser att de unga kvinnorna tycker och hur de uppfattar sin situation finns det gott om, jag trodde att den hĂ€r boken var annorlunda. <BR>Men jag blev besviken.<BR><STRONG><BR>Ingmarie Froman har</STRONG> visserligen gjort intervjuer med unga kvinnor, slumpvis pĂ„trĂ€ffade tjejer pĂ„ en muslimsk tillstĂ€llning i Paris, korta samtal med kvinnor hon trĂ€ffar pĂ„ ett center i Creil, Frankrike, flickor pĂ„ en skola hon besöker en eftermiddag. Men de djupintervjuer jag förvĂ€ntade mig, de samtal som byggde pĂ„ en överenskommelse att bli intervjuade, som skulle kunna ge lite mer Ă€n dagstidningsinformation, saknar jag. Framförallt bygger Froman innehĂ„llet mellan pĂ€rmarna pĂ„ intervjuer med sociologer, rektorer och olika akademiska experter pĂ„ invandrare i allmĂ€nhet och muslimer i synnerhet. Det finns nĂ„gra lĂ€ngre intervjuer med en tjej i Frankrike, en i England och en i Sverige, men de samtal som förts mellan hyresvĂ€rden författaren bott hos nĂ€r hon var i Bradford och sökte material har fĂ„tt större utrymme, det som innehavaren av en Ă€ktenskapsbyrĂ„ berĂ€ttar om sina kunder har fĂ„tt större utrymme. <BR>Det kĂ€nns som om författaren hela tiden söker bekrĂ€ftelse pĂ„ det hon tror.<BR>Innehavaren av Ă€ktenskapsbyrĂ„n Ă€r hindu, bor i Bradford, England, med pakistanskt ursprung. Kunderna Ă€r hinduer, sikher, kristna och muslimer, ocksĂ„ med pakistanskt ursprung, Ă€ndĂ„ vĂ€ljer författaren att betrakta de arrangerade Ă€ktenskapen som en muslimsk sedvĂ€nja. <BR><BR><STRONG>Ett kapitel börjar</STRONG> med att berĂ€tta om Pragna Patel, som pressades i ett helt Ă„r av sin mormor och moster till Ă€ktenskap. Pragna Ă€r hindu. Men det hindrar inte Froman frĂ„n att fortsĂ€tta prata om tvĂ„nget som ett muslimskt tvĂ„ng. <BR>Ingmarie Froman skriver att ?frestelsen att förvandla ett renodlat socialt problem till en religiös frĂ„ga faller dock ibland bĂ„de journalister och forskare för.? Jag kan bara hĂ„lla med. Hon Ă€r sjĂ€lv inget undantag. NĂ€r hon skriver om att det arrangeras Ă€ktenskap Ă€ven i Sverige gör hon det i ett sammanhang  som enbart handlar om muslimer och invandring frĂ„n Nordafrika. ÄndĂ„ sĂ€ger hon, mitt i resonemanget utan att kommentera det vidare, att de flesta arrangemangen sker via organiserad brottslighet och gĂ€ller kriminella frĂ„n Ryssland, Östeuropa och Sydeuropa. <BR>Hela boken Ă€r full av den typen av motsĂ€gelser, dessutom anvĂ€nds flera av intervjuerna och de citerade undersökningarna flera gĂ„nger vilket ger lĂ€saren intrycket att ett gediget forskningsarbete ligger bakom. Det Ă€r synd, för jag tror faktiskt att författaren hade andra intentioner men kollrade bort sig sjĂ€lv pĂ„ vĂ€gen.</P>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!