90-talet går igen i allt från utsmyckning till menyer och från scenen underhåller Pandora, Günther, Basic Element och Miio under kvällen. Trots varumärket blir det alltså inte enbart 90-talsartister
– Eurodiscon nådde sin peak på 90-talet. Varumärket handlar om eurodiscons storhetstid, säger Piteå dansar och lers Fredrik Nilsson och förklarar att det även kan handla om artister från sena 80-talet eller tidiga 00-talet som får rymmas i konceptet.
Arrangemanget vänder sig främst till en målgrupp som kanske inte går på nattklubb längre, men som gärna går på särskilda events.
Att samarbeta med Pontus Öberg på Kalles krog som bokat många 90-talsakter föll sig naturligt.
– Vi är en för liten arena ibland när vi tar stora artister. Vi har svårt att tjäna pengar på alla våra arrangemang som vi tar in större artister. Man måste in på ett större ställe för att det ska bli någon krona kvar. Det här känns jättekul, säger Pontus Öberg, Kalles krog.
– Det är jättekul att Fredrik och Pontus kommer och vill ha samarbeten. Det är den här typen av aktörer vi söker. Kommer någon och serverar någonting så tar man tacksamt emot, säger Ida Åhman, Pite havsbad.
"Back to the 90's" körs även i Örnsköldsvik. En hemsida med samma namn ska lanseras. Tanken är att det ska bli fler städer att ”växa i”.
– Vi på PDOL vill ta tillbaka pucken litegrann och bli en motor inom event och nöjen. Vi vill vara partnern som samarbetar med andra aktörer, säger Fredrik Nilsson.