Nu gäller magi för McGee

MAGI. Alan McGee besökte Göteborgs filmfestival för att tala om filmen Upside down - the Creation story. Men han var mer intresserad av ockult magi än musik.

MAGI. Alan McGee besökte Göteborgs filmfestival för att tala om filmen Upside down - the Creation story. Men han var mer intresserad av ockult magi än musik.

Foto: Adam Ihse/Scanpix

Kultur och Nöje2011-02-10 06:00

I 20 år definierade han allt nytt och spännande med brittisk musik.

I dag har Creationbossen Alan McGee lämnat världen, förlåt musiken, och hittat något annat: magi.

Vi träffade honom i Göteborg för en svårglömd intervju.

Alan McGee, 50, liknar Jabba the Hut med hatt, och hans legendariskt svårgenomträngliga skotska har inte blivit mer transparent av decenniers ambitiöst knarkande.

När han besöker Göteborgs filmfestival är det för att prata om festivalfilmen Upside down - The Creation Records story, en ny dokumentär om skivbolaget som under 1980- och 1990-talen mer eller mindre uppfann brittisk musik. Men musiken och Creation, ska det visa sig, hör inte längre till Alan McGees största intressen. Det gör däremot magi. Ockult magi, gärna utförd och beskriven av författaren Aleister The great beast Crowley, 1875-1947.

En typisk intervjusekvens med McGee i Göteborg kan därför låta så här:

"Herr McGee, berätta om ert första möte med Bobby Gillespie".

- Ha ha! Tragerlrr Glasgow haggis frr fucks sake drr beyond? Fuck! Magic. Crowley. HA HA!

Driver han med oss?

Det är svårt att veta om Alan McGee, som suttit i alltför många situationer som denna, driver med oss. Men boken han vägrar släppa ur sikte under hela intervjun, om sex, magi och Crowley, tyder på motsatsen. Liksom flera liknande intervjuer i brittisk press.

- Jag har hus över hela världen, fem-sex stycken, men bor mest i Wales. Jag har lämnat musikindustrin efter att ha sålt 60 miljoner album på mitt eget bolag, så jag behöver inte göra något alls. Men jag är intresserad av magi, speciellt kaosmagi. Crowley. Och geopolitik. Men mest magi och Crowley.

Efter att han sålt Creation fortsatte McGee att jobba med ett nytt bolag, Popstones, som han avvecklade 2008.

- Jag tröttnade på musiken. Ändå hade jag ett bra 2000-tal. Jag jobbade med The Hives, som jag fick att slå i Storbritannien, Libertines, Mogwai, Dirty Pretty Things. Men sedan blev jag ändå mer intresserad av geopolitik. Och Crowley.

Drivkraften: respekt

På frågan vad som var hans drivkraft under åren med Creation svarar han "att få respekt av mamma och pappa".

- Jag startade Creation när jag var 23 år. Det är ett viktigt tal. Nummer och symboler är viktigare än språk. Men vi var så unga. Vi förstod inte att vi gjorde magi. Drogerna hjälper när man ska uppnå gnosis (kunskap). Man kan också nå det genom onani. Men meditation är bäst. Är det här den typ av intervju du väntade dig?

Jag visste inte vad jag skulle vänta mig.

- Är det bra eller dåligt?

Annorlunda. Om du ska välja ett ögonblick som defi nierar Creation, vilket skulle det vara?

- Loaded. (Primal Screams genombrottssingel, 1991). Den förändrade allt, den förvandlade oss från outsiders till insiders. Utan Bobby Gillespie hade Creation aldrig lyckats. Han är lika viktig för Creation som jag. Men han lever fortfarande rocklivet. Jag är mer inne på magi, mannen.

Hur var det möjligt för ett bolag att vara så framgångsrikt och samtidigt aldrig ha pengar?

- Ha ha! Vi tog så mycket droger. Jag vet faktiskt inte hur vi kunde funka så bra när alla var höga hela tiden. Jag antar att det var bra droger.

Alan McGee och Creation

År 1976 hörde den då 16-årige Alan McGee från Glasgow God save the Queen med Sex Pistols och tänkte "Jag är nu en del av en revolution".

Han flyttade till London, gick med i ett punkband och startade 1983 bolaget Creation Records där en av hans första akter var Jesus and Mary Chain. Bandets succé lade grunden till Creations storhetstid. På bolaget fanns band som Primal Scream, House of Love, My Bloody Valentine och Teenage Fanclub.

Alan McGee stod i mitten av indievågen, han mer eller mindre uppfann shoegazingtrenden med band som Swervedriver och Slowdive - och han föll hals över huvud in i den nya acidvågen som fick Storbritanniens ungdom att dansa hela natten och äta piller med glada gubbar på.

År 1991 kom Primal Screams Screamadelica med singeln Loaded, en fusion av house och indie som bara ökade på McGees rykte som musikguru. Tyvärr var han mindre lyckad som ekonom. Creation hade konstant ont om pengar, och när bolaget 1992 köptes av Sony innebar det för många, inte minst McGee, slutet på glansdagarna.

Men eftersom McGee aldrig kunnat göra saker på ett normalt sätt var det nästan självklart att Creations och hans egen nedgång skulle sammanfalla med bolagets storhetstid. Strax efter Sonyaffären signade McGee Oasis, britpoppen exploderade och Oasis skulle bli ett av Storbritanniens största band någonsin. Och ett av de hårdast festande. "Vi på Creation var alltid galnare än banden", säger McGee i Upside down, fram till Oasis.

Medan Oasis sålde 54 miljoner album gick McGee in i väggen på grund av hårt knarkande och nästan lika hårt arbete. Han tappade lusten för musiken, åkte in och ut ur sjukhus på olika kontinenter och sålde slutligen Creation år 2000, strax efter att bolaget släppt Primal Screams XTRMNTR.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!