I 20 år definierade han allt nytt och spännande med brittisk musik.
I dag har Creationbossen Alan McGee lämnat världen, förlåt musiken, och hittat något annat: magi.
Vi träffade honom i Göteborg för en svårglömd intervju.
Alan McGee, 50, liknar Jabba the Hut med hatt, och hans legendariskt svårgenomträngliga skotska har inte blivit mer transparent av decenniers ambitiöst knarkande.
När han besöker Göteborgs filmfestival är det för att prata om festivalfilmen Upside down - The Creation Records story, en ny dokumentär om skivbolaget som under 1980- och 1990-talen mer eller mindre uppfann brittisk musik. Men musiken och Creation, ska det visa sig, hör inte längre till Alan McGees största intressen. Det gör däremot magi. Ockult magi, gärna utförd och beskriven av författaren Aleister The great beast Crowley, 1875-1947.
En typisk intervjusekvens med McGee i Göteborg kan därför låta så här:
"Herr McGee, berätta om ert första möte med Bobby Gillespie".
- Ha ha! Tragerlrr Glasgow haggis frr fucks sake drr beyond? Fuck! Magic. Crowley. HA HA!
Driver han med oss?
Det är svårt att veta om Alan McGee, som suttit i alltför många situationer som denna, driver med oss. Men boken han vägrar släppa ur sikte under hela intervjun, om sex, magi och Crowley, tyder på motsatsen. Liksom flera liknande intervjuer i brittisk press.
- Jag har hus över hela världen, fem-sex stycken, men bor mest i Wales. Jag har lämnat musikindustrin efter att ha sålt 60 miljoner album på mitt eget bolag, så jag behöver inte göra något alls. Men jag är intresserad av magi, speciellt kaosmagi. Crowley. Och geopolitik. Men mest magi och Crowley.
Efter att han sålt Creation fortsatte McGee att jobba med ett nytt bolag, Popstones, som han avvecklade 2008.
- Jag tröttnade på musiken. Ändå hade jag ett bra 2000-tal. Jag jobbade med The Hives, som jag fick att slå i Storbritannien, Libertines, Mogwai, Dirty Pretty Things. Men sedan blev jag ändå mer intresserad av geopolitik. Och Crowley.
Drivkraften: respekt
På frågan vad som var hans drivkraft under åren med Creation svarar han "att få respekt av mamma och pappa".
- Jag startade Creation när jag var 23 år. Det är ett viktigt tal. Nummer och symboler är viktigare än språk. Men vi var så unga. Vi förstod inte att vi gjorde magi. Drogerna hjälper när man ska uppnå gnosis (kunskap). Man kan också nå det genom onani. Men meditation är bäst. Är det här den typ av intervju du väntade dig?
Jag visste inte vad jag skulle vänta mig.
- Är det bra eller dåligt?
Annorlunda. Om du ska välja ett ögonblick som defi nierar Creation, vilket skulle det vara?
- Loaded. (Primal Screams genombrottssingel, 1991). Den förändrade allt, den förvandlade oss från outsiders till insiders. Utan Bobby Gillespie hade Creation aldrig lyckats. Han är lika viktig för Creation som jag. Men han lever fortfarande rocklivet. Jag är mer inne på magi, mannen.
Hur var det möjligt för ett bolag att vara så framgångsrikt och samtidigt aldrig ha pengar?
- Ha ha! Vi tog så mycket droger. Jag vet faktiskt inte hur vi kunde funka så bra när alla var höga hela tiden. Jag antar att det var bra droger.