Norrbottens Kammarorkester bjuder på överraskningar
Kammarmusik handlar mycket om nyanser, musikens mest intima beståndsdelar. Därför också om lyssnandet, inte det förströdda, snarare det uppmärksamma. Mats Zetterqvist, en av vårt lands mest rutinerade kammarmusiker, vill gå förbi det förväntade. Få publiken att sänka garden, låta sig överraskas. Därför arrangerar han ett möte mellan orkester och publik där ramarna är friare än de brukar i sammanhanget. Programmet, liksom innehållet i övrigt, förblir därför en hemlighet fram till det att musiken tonar ut i konsertsalarna.
Leker med formen
- Det här är ett försök att komma förbi det förväntade i konsertsituationen. En van publik vet att det brukar bjudas på tre stycken, känner till när applåderna ska komma, vet hur folk går in och ut på scenen och allt det där. Den här gången blir det inte så, vi leker med formen och bjuder på ett väldigt varierat program som spänner över tidsepoker och genrer. Vi spelar inte långa verk utan plockar satser ur många i stället, det hela blir mycket varierat kan jag lova, säger Mats Zetterqvist.
Lekfullt alltså, men på fullaste allvar, inte minst musikaliskt. Mats Zetterqvist, professor vid Musikhögskolan i Stockholm och vid Edsbergs musikinstitut, framträder ofta med landets mest etablerade orkestrar, men också i duo- och triosammanhang. Sin egen Zetterqvistkvartett har han ombildad under senare år - nu lyssnar man till namnet Zkvartetten.
Den här gången, liksom förra gången han ledde Norrbottens Kammarorkester, tar han själv plats i ensemblen, leder från sin stol. Just det sättet att leda en orkester på har blivit lite av hans specialitet, nu handlar det om en förhållandevis liten ensemble, han har varit med om betydligt större besättningar.
Intensivare lyssnande
- Det här är något som musikerna själva ofta uppskattar, att få spela utan ställföreträdande uttolkare i form av en dirigent. Genom att jobba så här flyttas initiativet tillbaka till varje individ, alla måste vara med och dra och lyssnandet blir intensivare. Man uppnår helt enkelt vissa av kammarmusikens kvaliteter på ett annat sätt än när man arbetar med dirigent, säger Mats Zetterqvist, och påpekar att det naturligtvis inte passar i alla sammanhang, till all repertoar.
- Dessutom kommer publiken denna gång att få lära känna sina musiker som de lyssnat på så många gånger tidigare på ett nytt sätt.
Hur då?
- Det vill jag inte svara på, det är en del av överraskningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!