Norrbotten Neo lyfter fram kvinnorna

Rubriken för de konserter som Norrbotten Neo ger i veckan är kort och gott Q, där bokstaven symboliserar en temakonsert med kvinnliga tonsättare.

KVINNLIGT. Norrbotten NEO ger två konserter med musik av nutida kvinnliga tonsättare. Från vänster: Christian Svarfvar, violin, Daniel Saur, slagverk, Anna Christensson, piano, Sara Hammarström, flöjter, och David Gammelgård, cello. Saknas på bilden gör Robert Ek, klarinetter, och dirigenten Petter Sundkvist.

KVINNLIGT. Norrbotten NEO ger två konserter med musik av nutida kvinnliga tonsättare. Från vänster: Christian Svarfvar, violin, Daniel Saur, slagverk, Anna Christensson, piano, Sara Hammarström, flöjter, och David Gammelgård, cello. Saknas på bilden gör Robert Ek, klarinetter, och dirigenten Petter Sundkvist.

Foto: Jonas Hansson

Kultur och Nöje2009-11-03 06:00
- Bland äldre kompositörer finns det inte så många kvinnor, men de nutida är jättemånga, säger Sara Hammarström, som spelar flöjt i orkestern. - Det har nog inte alltid varit så lätt för kvinnliga kompositörer att få ut sin musik, säger cellisten David Gammelgård. När de ombeds nämna några kvinnlig klassiker är det namn som först kommer upp Clara Schumann. Avancerat
På repertoaren dessa två aftnar står dock de nutida mästarna Rebecca Saunders, Kaija Saariaho, Isabel Mundry, Chaya Czernowin och, som enda svenskan (även om hon numer är bosatt i Paris): Madeleine Isaksson. Det blir enligt Sara Hammarström en blandning av kompositörer från olika världar och med olika stilar. - Vi funderade på att sätta rubriken "jobbigt att spela, jobbigt att lyssna på", säger David Gammelgård lite på skämt, samtidigt som han betonar att en del stycken har väldigt avancerade notskrifter - inte minst Isabel Mundrys Die Vorüberlaufenden (De förbispringande, som också är namnet på ett Kafka-stycke), som hon har skrivit tillsammans med kvällens ende medverkande manliga kompositör Brice Pauset. Inget dåligt samvete
I motsats till det står finländska Kaija Saariaho, som delvis består av totalt "stiltje" och mycket "luftig och intuitiv" musik. Konserten bjuder också på specialinslag, såsom Sara Hammarströms nio förinspelade flöjtstämmor i Chaya Czernowins Ina och fiol-elektronik med Christian Svarfvar. På frågan om Norrbotten Neo upplever sig ha dåligt samvete för att mestadels spela musik av manliga kompositörer svarar Sara Hammarström med ett klart och tydligt nej. Skillnad på musik
- Vi brukar spela kvinnliga kompositörer, men nu får vi chansen att visa hur många och spännande de är -  och kanske också komma underfund med om det är skillnad på musik som skrivits av män och kvinnor, säger hon. David Gammelgård menar dock att det inte är det. - Nej, och vi väljer för övrigt alltid utifrån kvalitet, inte utifrån något slags jämställdhetsperspektiv. Det vore lite fånigt att applicera det tänket i det här sammanhanget. Förutom kvinnotemat kommer ytterligare Neo-teman under våren: American Giants, The Italian Job, The French Connection och - för andra gången: New Sweden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!