Nollywood slår av på takten och satsar på kvalité
De senaste 18 åren har en filmindustri med rasande produktionstakt växt fram i Nigeria. Filmerna har spridits som en löpeld bland miljoner afrikaner. Nu förbättrar Nollywood kvalitén och satsar på resten av världen.
FILMINSPELNING PÅ GÅNG. Regissören Mahmood Ali-Balogun diskuterar med skådespelerskan Genevive Nnaji under inspelningen av filmen "Tango with me", en av många filmer i en växande afrikansk filmindustri.
Foto: PIUS UTOMI EKPEI
Zik Zulu Okafor är en av de mest kända producenterna i Nollywood. I ett land där filmindustrin blivit en språngbräda till ett bättre liv är det många som vill vara hans vän. Den välklädde producenten är står bland annat bakom Heaven’s Gate - en av Nigerias populäraste tv-såpor. - Filmbranschen i Nigeria växte fram av en slump. I dag har filmerna fått sådant genomslag att våra politiker blir ombedda att ta med sig exemplar vid statsbesök. Våra produktioner har inneburit att förståelsen för och kunskapen om Nigeria har ökat över hela Afrika, säger han. Zik Zulu Okafor har varit med från Nollywoods början. Det var 1992 då affärsmannen Kenneth Nnebue försökte sälja ett stort parti videokassetter som han köpt i Taiwan. Han insåg att kassetterna skulle sälja bättre om det var något inspelat på dem, så han gjorde filmen Living in Bondage.
Filmen, som sålde i mer än 750.000 kopior, blev startskottet på en filmrevolution. Under 1990-talets militärdiktatur i Nigeria hölls biograferna stängda på grund av säkerhetsrisken. Nollywoodfilmerna, som gavs ut direkt på video och dvd, gav folk möjlighet att se film hemma till en väldigt billig penning. Nya filmskapare
Plötsligt växte det fram en våg av nya filmskapare med videokamera. Filmerna kännetecknades av enkel teknik och varierande skådespelarinsatser. Men trots skiftande kvalité fick filmerna en enorm genomslagskraft och utgivningen växte i rekordfart. - Vad är det med män som gör att de flyr från sådant de inte kan hantera? Genevieve Nnaji, Nigerias största kvinnliga filmstjärna, ligger utsträckt i en glänsande, svart skinnsoffa. Vi har förflyttat oss till en filminspelning i Ikoyi, ett av Lagos mer exklusiva bostadsområden. Här pågår inspelningen av det moderna nigerianska relationsdramat Tango with me. - Jag är ju den som är gravid..., fortsätter skådespelerskan. - Bryyyt, ropar regissören Mahmood Ali-Balogun, och tar sig fram mellan kameramän, mikrofonhållare, ljussättare och sminköser som trängs i det minimala vardagsrummet. - Ilskan - kom ihåg ilskan! Känsligt ämne
Tango with me är en kärlekshistoria vars handling kretsar kring en traumatisk bröllopsnatt, då okända förövare stormar parets hotellrum och våldtar bruden framför ögonen på brudgummen. Dagens scener utspelar sig hos huvudkaraktärernas äktenskapsrådgivare. Genevieve Nnaji, som spelar huvudrollen, är en av Nollywoods mest betalda stjärnor. - Jag valde att vara med i den här produktionen för att den är annorlunda. Manuset tar upp ett känsligt ämne. Våldtäkt är ingenting man pratar om öppet, säger hon när hon pustar ut i skuggan med ett hov av uppassare runt sig. Tango with me är ett exempel på den nya vågens Nollywoodproduktioner. I mitten på 2000-talet nådde Nollywood sin kulmen. Den snabba produktionen slog mot kvalitén. Utgivningen, direkt på dvd, skapade en stor marknad för piratkopiering. Filmerna trycktes upp i tusentals kopior och spreds i både Nigeria och i grannländerna. Resten av världen
Problemen har fått Nollywoods aktörer att söka nya vägar. Många är eniga om att tiden för snabbproducerade videofilmer är över. Det nya är högre kvalité och förändrade distributionskanaler. Trenden stämmer med statistiken för år 2009, som visar att antalet utgivna filmer minskar samtidigt som kostnaderna för de enskilda produktionerna ökar. Tango with me spelas in på 35 mm film i stället för video. Regissören Mahmood Ali-Balogun vill att filmen ska visas på bio, något som nyligen blivit möjligt. Tidigare har bara Hollywood- och Bollywoodproduktioner visats på landets biografer. - Filmens målgrupp är i första hand nigerianer, men jag hoppas att premiären blir på festivalen i Cannes. Jag är övertygad om att det som är relevant för oss även är av betydelse för resten av världen, säger Mahmood Ali-Balogun.
I Nigeria produceras över 1.000 filmer per år. Det snabba tempot har gjort att Nollywood gått om både Hollywood och indiska Bollywood i antalet utgivna filmer. Nollywood är Afrikas första och enda ekonomiskt självförsörjande filmindustri. Historiskt sett har filmskapare från Afrika varit beroende av finansiering från västvärlden Den typiska Nollywoodfilmen är ett teatraliskt kärleksdrama. Teman som ofta berörs är moraliska- och religiösa dilemman, kulturarv eller familjekonflikter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!