Det är en av de mest attraktiva badstränderna i den brasilianska delstaten Pernambucos huvudstad Recife. Där har de fattiga från stadens favelas funnit en strandremsa som de har gjort till sin. Kapitalstarka investerare såg hellre stranden som en utmärkt plats för internationell turism än som ett tillhåll för ett trasproletariat som vägrar lämna platsen för femstjärniga hotell. Under två år dokumenterade Wagner det folkliga strandlivet på Brasilia Teimosa.
I katalogtexten beskrivs projektet som något av en partsinlaga för det enkla folket, men fotografiets autenticitetsprägel kan vara något komplicerad i dokumentationssammanhang. Den är ett tveeggat svärd som kräver en avvägd och känslig hantering. Fotot är trots allt en vald och därmed redigerad bild av verkligheten och en känd fallgrop är att man som besökare lätt kan objektifiera sina motiv. Man blir gäst i en annan verklighet än den egna, och som betraktare med en annan bakgrund och ett uppsåt sprunget ur ett annat sammanhang ställer man främlingens frågor där svaren redan är givna i frågeställningarna.
Jag känner mig mycket kluven inför Bárbara Wagners bilder. Katalogtexten och bilderna talar olika språk. Det färggrälla beställda poserandet framför den kalla kameralinsen berättar inte särskilt mycket om fotografens förmenta sympatier för folket på stranden, snarare tvärtom. Det känns som ännu ett nedslag i ett exotifierat ufo-land. Förvisso inte lika skruvat som Richard Billinghams eller Gavin Watsons foton, men det är för mig i det här fallet ingen artskillnad utan enbart en gradskillnad.
Det inte kapitalet förmår att exploatera av Brasilia Teimosa kan konsten klara av. Målgruppen är dock densamma, en medelklass ute efter starka upplevelser - en lyxsemester eller ett beskådande av ett pittoreskt folkliv. Om man inte kan vräka sig på femstjärniga lyxhotell kan man gå på konstutställning och tydliggöra den egna identiteten i relation till "den andre", den man ser på bilderna och som man inte är. Man kan få sina medelklassfördomar bekräftade om det billiga och det vulgära i ufo-land.