När man ser det lite från ovan
Som en nutida Nils Holgersson har Lars Bygdemark i många år flugit kors och tvärs över Sverige med sin kamera och fotograferat landskapet. Ofta på uppdrag av stadsplanerare, arkitekter, kartografer.
VATTENVÄGAR. På en nysådd åker utanför Sala.
Foto: LARS BYGDEMARK
- Egentligen var det en slump att jag började med flygfotografi. Direkt efter min fotoutbildning fick jag anställning på Lantmäteriet i Gävle, det var så allt började, säger Lars Bygdemark. I ett flygplan 300 meter upp i luften upptäckte han hur vackert landskapet ter sig när man betraktar det från ovan och fascinationen har han kvar. - Kanske borde jag vara less vid det här laget, men härom dagen fotograferade jag i timmar över Måkläppen utanför Falsterbo och tänkte hela tiden på hur läckert det är, säger Lars Bygdemark. Det är också mellan Måkläppen i söder och Kebnekaise i norr han färdas i sin bok och i sin utställning. Över hav och vattendrag, granskogar och gruvhål, stadsmiljö och glesbygd hänger Lars Bygdemark i selen ut genom flygplansfönster och helikopterdörrar med sin kamera. Kräver tålamod
- Det är som att sitta i en slänggunga, vi flyger ofta runt, runt, säger Lars Bygdemark, som fortfarande tar sina viktigaste bilder med Hasselbladskamera och film. - Jag vill gärna ha ett original att låsa in, men det handlar också om att den digitala tekniken inte riktigt tillåter att man drar upp bilder till tre meter utan att de förlorar kvalitet. Vid det här laget har Lars Bygdemark skaffat sig ett arkiv på tusentals bilder. Bilder tagna efter noggrann planering - ska man sätta sig i ett litet flygplan och fotografera gäller det att ha tålamod med väder- och ljusförhållanden. Självklart slås man av det uppenbara i Lars Bygdemarks bilder - vackra landskap eller stadsmiljöer ur ett perspektiv man sällan ser dem. Att se tillvaron uppifrån är fascinerande i sig, det vet alla som någon gång suttit i ett flygplan en klar dag med god sikt. Detaljer i landskapet
Men kanske ännu mer lockande är Lars Bygdemarks abstrakta bilder av detaljer i landskapet - ett plöjningsmönster på en åker, traktorer som färgar marken med breda penslar, vattenvägar på nysådda marker, en beteshage med spår av hästar i snön, sedimentbassängerna strax norr om Kaptensgruvan i Malmberget. Trädens oväntade mönster och former, det skiftande ljuset, bilparkeringarnas absoluta symmetri, det lustfyllda i att Friskis och Svettis intagit Pildammsparken i Malmö för ett träningspass, skönheten i ett landskap i försommarfärger. Emellanåt liknar Lars Bygdemarks bilder målningar, där färger tunnats ut eller lagts på i tjocka lager. Ofta fäster han våra blickar på det fyrkantiga och strukturerade. Men också på vidderna och oändligheten. - En bild kan ha många avsikter och styrkor. I mina bilder letar jag efter berättelsen, efter färger och former, linjer och ljusspel. Men mest av allt letar jag efter poesin i landskapet, kan liksom inte sluta med det. Och Sverige är som bäst från tre hundra meters höjd, säger Lars Bygdemark.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!