Varför blir vissa låtar oerhört populära medan andra faller i glömska?<br>De populära låtarna är helt enkelt de bästa, skulle nog många svara. Men det stämmer inte, enligt en ny studie i USA.<br>Den visar att en låts eventuella framgångar beror i lika hög grad på människors flockbeteende.<br>Studien, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Science (060209), är den förs-ta undersökning där forskare kunnat se hur en trend uppstår bland många människor, från individnivå till gruppnivå.<br>Forskarna, ledda av sociologen Matthew Salganik vid Columbia University i New York, lyckades med konststycket genom att skapa en nätsajt där människor fick lyssna till och ladda ner musik och tycka till om varje låt.<br>Okänd musik<br>Musiken bestod av helt okända låtar från i stort sett okända band. Totalt deltog 14.341 människor, de flesta tonåringar, som automatiskt delades upp i två grupper. Den ena fick bara veta namnet på låtarna och banden, medan deltagarna i den andra gruppen dessutom kunde se hur många gånger låtarna hade laddats ner av and-ra deltagare.<br>De sistnämnda fick alltså en signal, om än ganska svag sådan, om vilka preferenser and-ra individer hade.<br>Som en lavin<br>Resultat? Även om de ? musikaliskt sett ? bästa låtarna alltid nådde viss framgång, och de allra värsta alltid gick dåligt, var slutresultatet i övrigt omöjligt att förutsäga, oavsett kvaliteten på musiken. Det som avgjorde deltagarnas val och betygsättning styrdes i mångt och mycket av vad andra människor gjorde och tyckte. När en låt började klättra i popularitet sattes helt enkelt en lavin i rullning, som inte gick att stoppa.<br>Detta kanske kan förklara varför marknadsanalyser är så svåra att göra och varför det ofta är så svårt att veta vad som ska slå och vad som ska floppa, oavsett om det gäller musik, film eller populärlitteratur.<br>