Mystiskt relevant popcorn-film

The dark knight rises

BÄST. The dark knight rises är sommarens bästa superhjältefilm, enligt recensenten Rolf Nilsén.

BÄST. The dark knight rises är sommarens bästa superhjältefilm, enligt recensenten Rolf Nilsén.

Foto: Ron Phillips

Kultur och Nöje2012-07-25 06:00

The dark knight risesNär jag var liten och plöjde buntvis med serietidningar (en nära släkting hade kiosk så jag hade fri tillgång till dem) så hette han Läderlappen.

Men numera är det originaltiteln Batman som helt oinskränkt gäller och vi kan främst av allt tacka Christopher Nolan för den omskakande vitalisering som Bob Kanes gamla seriefigur råkade ut för, när han i och med Batman begins för några år sedan började visa seriöst intresse för den maskerade och i själen rätt trasige brottsbekämpare i staden Gotham (New York) som egentligen heter Bruce Wayne.

Omstarten för Batman blev en obegripligt stor megasuccé med Chistian Bale i huvudrollen och några år senare anlände The dark knight, där Heath Ledger Oscar-belönades postumt för sitt sinistert groteska porträtt av Jokern.

Och nu är Nolan och Bale framme vid den tredje och avslutande (?) filmen The Dark knight rises och: tammefan. Den är närmare tre timmar lång, men jag tittade på mitt armbandsur bara en gång och det är ju (för mig) en visuellt tydlig indikation på att det jag tittar på är bra. Och det är detta. Den överlägset allra bästa superhjältefilmen den här sommaren - sopande golv, väggar och tak med den tröttsamma upprepningsfilm som den nya Spiderman-filmen visade sig vara.

Ett antal år har passerat sedan Batman tog på sig skulden för poliskommissionären Harvey Dents brott och därefter gick i frivillig exil. Ingen har därefter sett honom på närmare ett decennium och han har levt isolerad, omsorgsfullt omskött av den trogne betjänten Alfred (Michael Caine).

Men den psykopatiskt och ultra-ondskefulle Bane, med huvudet dolt bakom ett slags galler varigenom mat och smärtstillande medel kan matas in i honom utan att hans ohyggligt vanställda ansikte behöver visas, lockar ut honom till Batmobilenoch verkligheten igen.

Bane (Tom Hardy) representeras till 99,99 procent speltid av denna sant horribla mask. Och det är lika horribelt att regelbundet drabbas av tanken på att det var ungefär så här som kriminaldåren i Denver såg ut, när han reste sig och började meja ner människor på premiären av den här filmen nyligen (okej: han refererade till att han var Jokern, men i alla fall).

Christian Bale är totalt hynotiserande och dominerar absolut som Batman; Anne Hathaway är både sexig och vig som den företagsamma inbrottstjuven Selena och Gary Oldman levererar (i vanlig ordning) en snyggt korrekt insats som Gothams polischef. Och vill man roa sig med att räkna antalet stuntmän som använts i filmen, så kommer man fram till nära nog 200 stycken.

I vilket fall som helst: jag köper gärna den här kreativa popcorn-fantasin och menar att den är ingenting annat än mystiskt relevant.

Och om huruvida detta verkligen är slutet ... det får vi nog anledning att återkomma till.

Skulle jag verkligen kunna tro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!