T illsammans med kamraterna i Bear Quartet byggde han upp ett av landets mest respekterade popband under 90-talet. Under det nya decenniet har han också rivit upp cred-stormar som producent åt artister som Ed Harcourt, Heikki och Moneybrother. Nyligen prisade också magasinet Nöjesguiden honom vid sin årliga gala, i klassen ?bästa musik?. <BR>Jari Haapalainen har sedan flera år tillbaka lämnat Luleå för Stockholm och har också ett rykte om sig att vara en av Popsveriges skyggaste.<BR>Kuriren bestämde sig för att skingra mystiken och tjatade sig till en exklusiv intervju via mail med mytbildningen, producenten och BQ-gitarristen Jari Haapalainen. Här nedan ser du hela det oklippta resultatet.<BR><STRONG>Kuriren (K): Vad har du för projekt på gång just nu?</STRONG><BR>Jari Hapaalainen (J): Laakso, Frida Hyvönen, Nicolai Dunger, The Bear Quartet. <BR><STRONG>K: Jobbar du från din egen studio? Och var ligger den?</STRONG><BR>J: Nej, jag är alltid i olika studios. På sista tiden har jag varit mycket i Atlantisstudion som ligger vid Karlberg i Stockholm.<BR><STRONG>K: Du jobbar just nu bland annat med Nicolai Dunger, hur kommer den plattan att låta om du får säga det själv?</STRONG><BR>J: Galen, stumfilmsliknande musik, mycket piano och arrangemang med stråkar och blås.<BR><STRONG>K: Ett par av de artister som Kuriren pratat med, och du tidigare jobbat med, beskriver dig med ord som ?fantastisk?, men också ?egensinnig?. Hur tror du själv att du är att jobba med?</STRONG><BR>J: Vet inte, omöjligt för mig att säga. Jag gör bara saker jag vill göra, och då blir man ju väldigt fixerad vid det hela. Jag försöker spela in saker så att jag själv ska gilla det ännu mer.<BR><STRONG>K: Är musik roligt eller mer ett jobb för dig. Eller både och? </STRONG><BR>J: Bara roligt, men jobbigt ibland, för att få det som man vill, men ändå alltid roligt. Som en lek. En allvarlig lek.<BR><STRONG>K: Hur går det med Moneybrothers nya platta?</STRONG><BR>J: Den är helt klar och släpps i början på mars. En singel kommer nu i januari. Mycket stråkar och bitvis ganska storslaget. Jag är mer nöjd med denna än den första skivan. Allt är bättre, låtarna, hur det sjungs och spelas, ljuden, allt.<BR><STRONG>K: ...och med Bear Quartet, hur långt har ni hunnit? När kommer den nya? Och vad kan vi vänta oss?</STRONG><BR>J: Vi har spelat in tre låtar. Varav åtminstone en ska vara med på skivan. Men vi ska spela in lite mer nu i februari, hoppas jag. Jag har varit så upptagen med annat, så BQ har fått vänta, vilket är tråkigt, det blir så ibland... Det kommer att bli ganska artificiellt, med samplingar och sånt. Inte så många vanliga poplåtar ...<BR><STRONG>K: Vad menar du med ?vanliga poplåtar? Annorlunda mot för tidigare BQ, eller?</STRONG><BR>J: Låtarna har inte så konventionell uppbyggnad med vers, ref, vers, ref och så vidare.<BR><STRONG>K: Hur funkar samarbetet mellan dig och Mattias Alkberg?</STRONG><BR>J: Matti skriver sina låtar helt själv. Någon gång har han skrivit en text till en melodi jag gett honom på demo, men det är rätt sällan...I studion är det väl han, jag och Calle (Olsson red anm.) som är de mest aktiva vad gäller arrangemang och idéer. Men vi samarbetar allihop, och kritiserar varandra och ändrar i låtar lite hur som helst.<BR><STRONG>K: Vem skriver låtarna till BQ:s nya?</STRONG><BR>J: Matti skriver hälften, skulle jag tro, sedan har jag med några låtar som Peter (Nuottaniemi red anm.) skrivit text till, och Calle har med några låtar. Peter har skrivit text till ett par av Calles låtar också, tror jag. men vi vet inte ännu vilka låtar som kommer med på skivan. Det bestäms när allt är inspelat och klart.<BR><STRONG>K: Producerar du BQ-plattan?</STRONG><BR>J: Vi gör det tillsammans, men jag brukar väl vara den som är ?kvar till sist? när det gäller inspelning och mix.<BR><STRONG>K: BQ omges ständigt med rykten om splittring och samarbetssvårigheter, hur är det med den saken egentligen?</STRONG><BR>J: Vi kan splittras vilken dag som helst. Så har det alltid varit och så kommer det att förbli, om vi nu håller ihop ett tag till ... vi är olika individer som pratar, bråkar, diskuterar och tjafsar om det mesta. Men när vi är i studion är vi väldigt effektiva och inriktade.<BR><STRONG>K: Vem är Sveriges bästa producent?</STRONG><BR>J: Ingen aning. Jag gillar det Björn Olsson gör.<BR><STRONG>K: Nöjesguiden prisade dig precis för bästa musik, vad tycker du om det priset?</STRONG><BR>J: Ingenting. Jag bryr mig inte om priser.<BR><STRONG>K: Vad tycker du om Grammisgalan?</STRONG><BR>J: Äcklig och konservativ branschfest.<BR><STRONG>K: Matti sa ju nej till Grammisnominering, skulle BQ göra likadant om det blev aktuellt?</STRONG><BR>J: Vi skulle nog säga nej. Vi har aldrig känt oss som en del av ?branschen?. Vi har ingenting med den kommersiella musikvärlden att göra. Priser är som sagt ointressant. <BR><STRONG>K: Vad lyssnar du själv på?</STRONG><BR>J: En jävla massa saker ... just nu: The Konki Duet, Jerry Garcia, Johann Johannsson, Jeffrey Lee Pierce, Peter Hammill, Dion, Albert Ayler, Dory Previn, Dr Feelgood, Michael Hurley, Sandy Denny, plus tusen andra artister ...<BR><STRONG>K: Vad har du för projekt på gång i framtiden?</STRONG><BR>J: Eldkvarn, Unpoc samt turné med Kristofer Åström.<BR><STRONG>K: Vad känner du för Luleå?</STRONG><BR>J: Inte så mycket faktiskt. Jag älskar Svartöstaden, men annars är det rätt tomt känslomässigt. Det enda som binder mig dit är att min pappa och Matti bor kvar.<BR><STRONG>K: Kommer du någonsin att flytta ?hem??<BR></STRONG>J: Tror inte det. Jag har inget ?hem?. Det finns inte här i Stockholm heller. Kanske flyttar jag utomlands någon dag, till Berlin eller New York eller så stannar jag kvar i Stockholm. Det spelar inte så stor roll var jag bor, bara jag kan hålla på med musik. En gitarr, en diktafon och kanske tak över huvudet, är allt jag behöver.