Mycket nära ett mästerverk

Rock;
The Soudtrack of Our Lives

Kultur och Nöje2004-10-19 06:30
När TSOOL med sin förra fullängdare erövrade såväl Liseberg som CBGB:s- publiken blev jag ärligt talat riktigt orolig. Dum som jag nu med facit i hand inser att jag var, trodde jag att det skulle rubba den själva grundbulten i det som en gång var Union Carbide Productions, och i dag är TSOOL. Nämligen förmågan att kombinera jag-skiter-i-allt-rock-attityden med att faktiskt göra extremt coola låtar. <BR>Där band som Mando Diao framstår lika sanningsenliga som Thorsten Flinck med en explorer i innerfickan, så fortsätter riktiga rockstjärnor som Ebbot och hans mannar att backa upp det käften slänger ut sig. <BR>De tre första spåren på Origin vol 1 är den bästa inledningen på ett rockalbum sedan Göteborgarnas egen Behind The Music. Låtar som Transcendental Suicide, Bigtime och Believe i found är fyraminutare som borde få alla andra band i världen att genast boka in ett två veckorspass i replokalen. TSOOL lyckas på Origin vol 1 att plocka det bästa ur lika delar Union Carbide, Guns ?n? Roses och Oasis. Och slå in alltihopa i en skräddarsydd TSOOL-kostym anno 2004 års snitt. <BR>Origin vol 1 är så nära en femkurirare (mästerverk) en platta kan komma. Utan låtar som Midnight Children och Heading For A Breakdown, som bara är bra, men inte riktigt håller det Sport-Expressen en gång i tiden kallade Hysén-klass (sex getingar) hade det blivit det också. Men för den här gången nöjer jag mig med 4,9 stycken. Eller om ni så vill, ett enda könshår från mästerverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!