Musikaliskt trivsam och avkopplande kväll

Luleå Kammarkör
Wolfgang Amadeus Mozart ? Missa Brevis samt körverk av Palestrina, S-E Bäck och Otto Olsson samt verk av Bach
Örnäsets kyrka 19 mars, kl 18.00

Kultur och Nöje2006-03-20 06:30
Det är väl snart ingen musikintresserad människa som har undgått att det är Mozart-jubileum i år. Det är nämligen 250 år sedan han föddes i Österrike, detta musikaliska underbarn. <br>Det firar Luleå Kammarkör med att framföra Missa Brevis, som betyder kort mässa. Det är ett körverk som är skrivet för en liten besättning, av det slag som vi fick höra i kväll. <br>Mozart skrev verket när han var endast 21 år gammal för att han behövde pengar till en resa. <br>Det är ett verk som inte har framförts i Luleå så särskilt många gånger. Dirigenten Monica Wasberg lyckades verkligen skapa den luftighet och friskhet som brukar genomsyra Mozarts musik. Hon lyckades lyfta kören på ett sätt som gjorde verket full rättvisa. <br>Luleå Kammarkör är en mycket skicklig kör, och jag är särskilt imponerad över sopranernas insatser, utan att på något sätt förringa de övrigas. <br>Solisterna för kvällen, Eva Plumppu, sopran, Tanja Snitko, alt, Stefan Millgård, tenor och Hans-Erik Öster gjorde alla fyra snygga framföranden både för sig och i samarbete med övriga kören. <br>Kvällens instrumentalister var Roger Konradsson, på första violin, Nino Bisori på andra violin, Mathias Sandlund på cello och Samuel Lindh på orgel. Fyra skickliga musiker vars insatser löpte fint ihop med stämmorna i kören. Kanske kunde de har fått vara mer framträdande under just Missa Brevis, ibland nästan försvann deras toner. Det kan i och för sig ha berott på akustiken eller att undertecknad satt där han satt. <br>Efter Missa Brevis var det dags för Roger Konradsson och Nino Bisori att tillsammans med Samuel Lindh spela vackra Largo ma non tanto ur Bachs Dubbelkonsert i d-moll. En uppgift som alla tre genomförde med den äran. Snygga fioler ihop med lyhört orgelspel. <br>En riktig höjdare var också när Mathias Sandlund på ett känslosamt och drivet sätt framförde Bourrée 1 och 2 ur Bachs Cellosvit i C-dur. Palestrinas korta Sicut cervus desiderat ad fontes framförde kören på ett mycket tight och välsjunget sätt. <br>Sven-Erik Bäcks Se vi gå upp till Jerusalem och Jag är livets bröd är två körstycken som innehåller många snygga melodislingor och kärva motstämmor både för kvinnor och män, och Luleå Kammarkör framförde dessa två stycken på ett imponerande sätt. <br>Kvällen avslutades med Otto Olssons mäktiga körverk Jesu Corona Celsior, som kändes som en värdig avslutning på en musikaliskt trivsam och mycket avkopplande kväll. Det tror jag nog alla i den nästan fyllda Örnäskyrkan kan intyga.<br><br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!