Musikaliska toppmöten

UTVALD DIRIGENT. Jukka Myllys dirigerar, men spelar också trombon, bland annat i Uleåborgs symfoniorkester. "Han är perfekt, han kan tala med alla", säger norske kompositören och klarinettisten Håvard Lund.

UTVALD DIRIGENT. Jukka Myllys dirigerar, men spelar också trombon, bland annat i Uleåborgs symfoniorkester. "Han är perfekt, han kan tala med alla", säger norske kompositören och klarinettisten Håvard Lund.

Foto: Eija Dunder

Kultur och Nöje2010-11-09 06:00
Det är inte bara musiken som är helt ny, orkestern är det också. En ovanlig sättning. Stråkmusiker, percussionist och en trumpetare - alla från Uleåborgs symfoniorkester. Saxofonister från Norrbotten Big Band, basklarinettist, slagverkare och basist från norska Kultur i Troms. Dessutom tonsättaren och sångsolisten Sofia Jernberg, gitarristen David Stackenäs och operasångerskan Virpi Räisänen. Lägg till dirigenten Jukka Myllys, till vardags trombonist bland annat i Uleåborgs symfoniorkester och dessutom jazzmusiker. Med andra ord som gjord för ett gränsöverskridande projekt som Barents Composer Orchestra, som på onsdag ger sin enda konsert i Sverige i Luleås konsthall. Nyskriven musik
Tre kompositörer - Sofia Jernberg, Håvard Lund och Ilmari Mäenpää - har valts ut för att skriva 20 minuter var för orkestern som satts samman enligt tonsättarnas önskemål. -  Dagen efter blir det konsert i Uleåborg för alla som inte kunde gå kvällen före, säger Peter Hauptmann, projektledare för det nordiska samarbetet Music on top som nu är inne på sitt tredje och sista år som EU-finansierat projekt. Målet är naturligtvis att skapa naturliga kontakter i musiklivet i öst-västlig riktning och Music on top delas därför lika mellan Norge, Sverige och Finland som samlas kring samarbeten om jazzfestivaler, utbildning av unga musiker och musiklärare, orkesterutbyten och ensembleutveckling. -  Här uppe har vi alla samma komplicerade förhållande till våra huvudstäder. Har du slutat spela, frågar mina kollegor i Oslo medan jag jobbar mig sjuk uppe i Troms. Sådana erfarenheter är det bra att få dela med nordliga kollegor, säger den norske musikern och tonsättaren Håvard Lund som för tredje gången presenterar en ny komposition för ännu en Barents Composer Orchestra. Röstkonstnär
För hyllade Sofia Jernberg är det första gången hon skriver för så stor ensemble. Nyligen kunde hon höras som sångsolist i Piteå Kammaroperas uppsättning av Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire och tidigare i år väckte hennes grupp Paavo, som belönades med Sveriges Radios Jazzkatt 2008, uppmärksamhet för plattan Cancó del Paó (Påfågelsång på katalanska). Inte särskilt förvånande har hon som brukar beskrivas som en röstkonstnär skrivit in sig själv i sin musik.-  Det tog lång tid innan jag kom dit, jag tänkte faktiskt få slippa sjunga. Men så hittade jag några gamla texter och kunde inte låta bli, säger Sofia Jernberg. -  Du må ju vara med, säger Håvard Lund som själv spelar basklarinett i denna uppsättning av Barents Composer Orchestra. -  Det här är ju en blandning mellan jazz och klassiskt och jag skulle vilja se fler jazzmusiker spela klassiskt. De har mycket att tillföra, de är kunniga och friare i sitt spelsätt. Det är roligt att kunna bryta ner gamla konventioner om hur musik ska låta. Det tycker jag att vi gör här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!