Musik utan färdigt facit

Som så många gånger tidigare handlar det om musikaliska möten när Norrbotten Big Band bjuder in artisten Sofia Jannok och saxofonisten Jonas Knutsson till en lång gemensam turné som tar sin start i Tromsö där det vankas jazzfestival i helgen.

POPULÄRT MÖTE. På torsdag inleder Jonas Knutsson, Sofia Jannok och Norrbotten Big Band under ledning av Tim Hagans en lång turné, som bokats in av många av länets arrangörer. På programmet står musik av Jonas Knutsson och Sofia Jannok i olika arrangemang.

POPULÄRT MÖTE. På torsdag inleder Jonas Knutsson, Sofia Jannok och Norrbotten Big Band under ledning av Tim Hagans en lång turné, som bokats in av många av länets arrangörer. På programmet står musik av Jonas Knutsson och Sofia Jannok i olika arrangemang.

Foto: Roland S Lundström

Kultur och Nöje2009-11-11 06:00
Sofia Jannok, som sedan plattan Assogattis - By the Ember släpptes i början av året haft fullt upp med spelningar både i Sverige och i Europa, kommer med sina låtar insjungna a capella och mejlade som ljudfiler till Tim Hagans och bandet som arrangerat för storband. Jonas Knutsson, som här begår sin debut som storbandsarrangör med Sofia Jannoks Soma, har plockat ur sitt eget rika material och låtit flera kompisar arrangera. En av dem är pianisten Mats Öberg från Umeå. - Vi kallar programmet 100 procent Norrland och utgår helt från Sofias och Jonas musik, säger Tim Hagans. Gillar inte stilpoliser
Bland mycket gemensamt har dessa musiker en avog inställning till allt vad musikaliska stilpoliser vill säga. Tim Hagans har vid det här laget spelat det mesta med sitt storband - allt från hiphop till folkmusik och drum ’n’ base - allt vilande på en grund av storbandsjazz. Som samisk artist har Sofia Jannok nästan funnit sig i att klassas som världsmusiker. - Så länge man kallar min musik så tycker jag det är okej. Men när man börjar tala om folkmusik reagerar jag. När jag skriver själv tänker jag nog mest att jag sysslar med någon form av popmusik och på min senaste platta finns det ganska gott om jazzinfluenser, säger Sofia Jannok. Kanske är ändå Jonas Knutsson den som är svårast att fånga inom strikta musikaliska genrer, men så är han också fusionmusiker i botten. Ingen ren musik
- Fusionmusiken eller jazzrocken är ju en global tanke, det är ungefär som med mat, man plockar ur det man gillar. Musik är så stort och går man tillräckligt djupt in öppnar sig en hel värld. Egentligen finns det ingen ren musik överhuvud taget, inte ens inom den klassiska musiken eller inom folkmusiken hur svensk den än påstår sig vara. Samma sak är det med jazzen. Att sätta genrebeteckningar på musik är nog mest intressant för skivindustrin, det är ganska meningslöst, säger Jonas Knutsson. Konstigt nog är det första gången han spelar tillsammans med Norrbotten Big Band, trots att Tim Hagans säger sig ha känt till Jonas Knutsson "i över 80 år". Trots överdriften ligger det sannolikt mycket i påståendet. Jonas Knutsson är en av de flitigast förekommande. Nyligen turnerade han i Norrbotten tillsammans med Johan Norberg och listan över alla de grupper och samarbeten han medverkar i är mycket lång. Musik för radioteatern
En av de första var fusiongruppen Cabazz, som samlade musiker från både Norrbotten och Västerbotten, andra var Elise Einarsdotters Ensemble, Enteli, Mynta, för att bara räkna upp några. Under senare år har det blivit en hel del världsmusik, bland annat tillsammans med Ale Möller, men också jazz tillsammans med Nisse Landgren, Johan Norberg och en hel räcka svenska musiker, där hans samarbete med slagverkaren Bengt Berger och basisten Christian Spering i gruppen BKS inte är att förglömma. Dessutom samarbetar han också gärna med lyriker, en av dem är Katarina Kieri, och när den aktuella turnén är avslutad sätter han sig i en studio i Luleå tillsammans med Åsa Simma för att göra musik till hennes Stormknyterskan, som spelas in för Radioteatern. För Sofia Jannok är det en ny situation att dela scen med ett storband. - Men det passar min musik bra, för i den finns inget facit, den kan framföras på så många sätt. Känner igen friheten
Texterna skriver hon alltid på samiska. - Det är inget jag gör särskilt medvetet, det är bara mitt naturliga språk. När jag sjunger för en publik i Sapmi ser jag på folks ögon att de förstår, där finns ett särskilt glitter. Då kan det hända att jag tänker att det skulle vara fint att få se det där jämt, att jag kanske skulle försöka mig på att skriva på ett annat språk. Men å andra sidan är det också tilltalande och vackert att se att människor förstår varandra i hjärtat, inte bara genom orden, för det upplever jag ofta. Många gånger har Sofia Jannok fått höra att det är bra att hon nischat sig som artist, men det händer att hon värjer sig. - Jag har ingen lust att bli insnöad i ett särskilt fack, vilket det än må vara. Jag kan känna mig väldigt hemma i jazzens värld. Där finns en frihet som jag känner igen från jojken, där det också handlar om att lyssna, känna och sväva ut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!