Musik med många ansikten
Fållen på Malena Frööjds underkjol är lite grå, eller brun. Den kommer nog aldrig att hämta sig efter den där marknaden och regnet. Medeltidens långa kjolar var inte alltid helt praktiska. Malena Frööjd har precis landat med sin turnébil i Älvsbyn. I den åker också Otto, Berta, Ida Höög, Per Nord och Anders Renberg, medeltidsensemblen Ambrosia.
14 FLÖJTER. Blockflöjten är en ganska modern flöjt med sina sju hål och ett tumhål. Slagverk, tumpiano och masker finns också med i Ambrosias packning. FOTO: SARA MORITZ
Foto: Sara Moritz
Ida Höök är från Varnhem, en ort med klosterruin från 1100-talet, och kanske lite impregnerad av
medeltiden redan från början. Per Nord har sina rötter i folkmusik. Och så kom Malena Frööjd tillbaka från ett sabbatsår på Gotland. Där hade hon mött musiker som behärskade kanske 200 låtar utantill. - Det var där någonstans det började, säger Malena Frööjd. När man tillfrågades om spela i Skara domkyrka 2001 behövdes ett namn och en repertoar. Man blev Ambrosia. Ensemblen har sedan dess turnerat främst i Västergötland och Skåne, men har länge talat om att göra en resa till Norrland. I år blev det av, med sex spelningar inom nio dagar på en lagom yta eller totalt tre intensiva veckor. - Vi hade aldrig gjort en Norrlands tour, om vi inte kände varandra så bra, kommenterar Malena Frööjd och skrattar. Det är som att åka på semester med en förskola. De är fristående musiker, på vintern arbetar Per Nord och Malena Frööjd också som pedagoger, bor i västra eller södra Sverige, och turneerna måste gå ihop ekonomiskt. Konserten, som också är en föreställning med sång, dans, recitationer, masker och kostym, heter Los Set Goyts. De har repeterat en vecka, arbetat vidare på konceptet och lagt några nya låtar till programmet. - Vi har byggt upp historien kring två personer, Isabelle de Valois och Gui de Thourotte. De har funnits men i olika århundraden och kan därför inte ha träffats på riktigt. I vår föreställning möts de på en maskerad och flirtar med varandra, berättar Anders Renberg. Utan notställ och papper
Föreställningen spelas helt utan notställ och papper. På så sätt följer ensemblen en äldre tradition där musiker behärskar sina stycken utantill. Minst plats har sången, ett framskjutet instrument på sin tid, och något Ambrosia skulle vilja komplettera med. I Los Set Goyts har man koncentrerat sig på musik från 1200- och 1300-talet. Den har plockats upp från olika traditioner i nuvarande Spanien, Frankrike och Italien, bland annat från sångsamlingen Cantigas de Santa Maria med 425 sånger tillägnade jungfrun, den sefardiska traditionen med muntligt traderade sånger som judarna tog med sig när de tvingades lämna nuvarande Spanien, och från dansmusik. - Vi väljer låtar vi gillar, och vi gillar låtar med sväng, säger Malena Frööjd. Det noterade materialet består främst av sånger där man också hittar melodierna för instrumenten. Det musikaliska i övrigt får gruppen hämta upp och forma utifrån de kunskaper som finns. Man har dock valt att hålla sin musik så nära det medeltida uttrycket som möjligt, och inte blanda in folkmusik eller det vi har börjat kalla etnomusik. - Det är inte givet hur man ska tolka den tidens musik, rytmer och så, säger slagverkaren Per Nord. 30 danslåtar från hela perioden som sträcker sig över närmare femhundra år är nedtecknade. Ännu sämre är det med rytmer, de tidigaste noterade rytmerna är från renässansen och 1400-talet. - Man får gå andra vägar. Jag tittar på de länderna som musiken kommer i från. Vad används inom det landets folkmusik idag och sedan får man anta en hel del, fortsätter han. - Sen finns det melodirytmer i det som är nedtecknat. Vi stannar upp en stund inför alla instrument som ligger i ett rum invid köket. Instrument som är hämtade från hela världen, fabriksgjorda och byggda efter förlagor. - Kastanjetter och cymbaler kommer till Spanien med muslimerna, säger Per Nord. - Men det är som vi sa tidigare, svårt att veta var någonting i musiken börjar, kompletterar någon annat. En ständig förändring
Klart är i alla fall att den medeltida musiken i södra Europa existerar i en komplex tid med den katolska kyrkans framväxt, det arabiska inflytandet i området, kungariken som växer till stater, folkliga klasser helt åtskilda från aristokrati och kloster. Sånger som nedtecknas och musik som traderas i en ständig förändring. - Vårt program innehåller många olika slags musik. Programmet blir också olika i olika kyrkor beroende på akustiken och luftfuktigheten, säger Anders Renberg. När vi går utomhus för att ta några bilder, passar ensemblen på att spela för oss. Tamburin och flöjter. Otto, occarinan är förstås med. Svalorna flyger mycket lågt. Det är ett sådant där ögonblick då man helt och fullt förstår fascinationen hos lajvare och trogna besökare av medeltidsveckor. Och musiker som forskar sig bakåt i tiden för att hitta särskild musik till sina instrument. Fotnot: Ambrosia har turnépremiär i dag, 23 juli,
i Hortlax kyrka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!