Motiven har kommit till sin rätt
BLÅTONAD SURREALISM. Utställningsarrangören Elin Alexandra Sundström med den egna oljemålningen Grus grus. Foto: Petra Isaksson
Foto: Petra Isaksson
De få men pockande oljemålningarna av Elin Alexandra Sundström är dock de som överraskar mest. Sundström har något av Maggan Renbergs surrealism i sina motiv, med huvudlösa människor vilsegågna i öppna salar. Referensen kan uppfattas som långsökt, men lägger man in en smula av Sara-Vide Eriksson blåtonade, pressade porträtt kvinnoporträtt i mixen framträder snabbt bilden av en löftesrik oljekonstnär.Till sin rätt
Elin Alexandra Sundström har mottagit många lovord från besökare, men såhär i efterhand kommer demonteringen nästan som en befrielse. Arbetet med utställningen, kombinerat med den anliggande caféverksamheten som hon också drivit, har varit omåttligt påfrestende. Snart ges återigen tid att lägga på det egna målandet.En annan, för kulturgårdskonstnärerna, lyckosam förutsättning har tvivellöst varit själva utställningslokalen. Allt har inrymts i en oerhört pittoresk och lagom eftersatt gårdsstuga där de skarpa alstren, med sina många gånger spröda motiv, kommit till sin absoluta rätt. Detta har också varit en ursprunglig ambition - att sätta samman ett konceptuellt starkt konstarrangemang, istället för att enbart presentera en serie säljande produkter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!