Möten över många gränser

För två år sedan samlades ett gäng unga scenkonstnärer från Sverige, Ryssland, Ukraina och Norge i Piteå. Initiativtagaren och dansaren Charlotta Ruth hade en idé om ett konstprojekt.

Foto:

Kultur och Nöje2008-08-22 06:00
I Piteå fanns Dans i Nord som just detta år hade avsatt pengar för att främja unga dansares möjligheter till eget utvecklingsarbete i ett projekt kallat Take off. Det blev starten för ett intressant gränsöverskridande konstprojekt som nu tar scenisk form. Om en knapp månad blir det premiär i Piteå för What moves you? - en föreställning i gränslandet mellan visuell konst, dans, musik och fysisk teater. Därefter följer en turné, som bland annat stannar till en vecka i Haparanda där det blir dialog, workshops och konstnärligt utbyte med kommunens 15-åringar som resulterar i ytterligare en föreställning - What moves you? Haparanda rör oss! Jobbar väldigt annorlunda
Charlotta Ruth, yrkesverksam dansare med rötterna i Luleå, hade länge drömt om att sammanföra olika konstnärliga kompetenser och infallsvinklar i ett gemensamt projekt. Genom Dans i Nords Take off-projekt fick hon en chans att gå vidare tillsammans med den norske ljusdesignern Tobias Leira, elektronikamusikern Kateryna Zavoloka från Ukraina, den ryska dansaren och performanceartisten Alexandr Andriyashkin och den svenska kontrabasisten och jazzmusikern Johannes Burström. - Vi har jobbat väldigt annorlunda. Som dansare är jag van vid att arbeta med andra dansare och ofta under ledning av en koreograf. En bit in i den processen kopplas ljusdesign och ljud in. Här skapar vi en föreställning gemensamt och från början. Här finns ingen hierarki, inget kommer först, vi deltar alla i processen på lika villkor, säger Lotta Ruth. Titeln What moves you? antyder en rörelse. En rörelse som i det här fallet inte bara handlar om ett gränsöverskridande samarbete mellan olika konstnärliga uttryck, utan också om en rörelse mellan länder och kulturer. I stället för att samlas och diskutera har hela sällskapet givit sig ut på resor, besökt varandras länder, deltagit i festivaler, skapat platsspecifika verk och performanceföreställningar i de mest skilda miljöer. Genomfört en slags konstnärlig fältundersökning på plats, hämtat intryck, ljud, bild och rörelsemönster. Dokumenterat, men också omsatt upplevelserna i sceniska föreställningar direkt här och nu i den verklighet de befunnit sig i. Interaktiv teater
På samtidskonstfestival i Ryssland så sent som i juli skapade de en performance i en lägenhet med besökare som strömmade igenom rummen. I Ukraina året innan omsatte Alexandr Andriyashkin ett fenomen från Sverige - stavgång - i en performance på ett torg i en liten stad. I Sverige har de skapat interaktiv teater på gator och torg och i Ryssland har de varit aktiva på klubbscener. Resultaten av deras gemensamma undersökningar kan ses på film och i bilder på hemsidan (www.moveproject.net), men framförallt blir intrycken den näring de nu bygger sin föreställning på. - Ofta utgår man ju från fantasier när man skapar ett verk för scenen. Här arbetar vi i stället väldigt konkret, säger Charlotta Ruth. Modifierade med tejp
På plats i Ryssland blev Johannes Burström förtjust i ett piano, men modifierade soundet med hjälp av tejp och mynt. Resultatet spelade han in på band tillsammans med andra ljud från resan. Utifrån hans intryck har Kateryna Zavoloka skapat en elektronikakomposition som hon nu spelar upp som exempel på hur arbetet kan gå till. Olika bakgrund ger olika sätt att se på saker och ting. Förhoppningen är att arbetssättet ska resultera i ett mer komplext och mångfacetterat material där deras särskilda kompetenser kan blandas till en helhet. Erfaren ansökare
Den första skjutsen fick projektet av Dans i Nord. Under produktionstiden som bestått av en månad här och en månad där under dessa två år, har listan över dem som stöttat projektet hunnit bli lång. För att klara av alla ansökningar och alla kontakter med arrangörer har man fått god hjälp av Walter Ruth. Som tidigare forskare har han lång erfarenhet av projektansökningar och hans teatererfarenhet kommer väl till pass, både när det gäller att kontakta arrangörer och att bygga scenografier. - Det är en ständigt pågående process. Just nu har vi pengar så att vi kan skapa en föreställning och turnera med den till Piteå, Haparanda, Kiruna och Luleå och dessutom i Nordnorge. Men våra ambitioner är större än så. Vi tycker att det här är ett så intressant projekt att vi gärna vill sprida det i de länder vi besökt, men också i Europa, så vi fortsätter att söka pengar, säger Walter Ruth. Ställer en fråga
En viktig del av arbetet är också den pedagogiska delen som innebär flera workshops under turnéns gång, förutom en hel vecka i Haparanda, där kommunen fått särskilda anslag från Kulturrådets projekt Skapande skola. En viktig förutsättning är att själva föreställningen också ska vara föränderlig. Den ska kunna visas i lokaler med olika tekniska förutsättningar. Dessutom ligger det i artisternas intresse att fortsätta den konstnärliga dialogen med de människor och de platser de möter under resans gång. För titeln antyder inte bara en rörelse, den ställer också en fråga - vad får just dig att bli berörd? -  Det ena har gett det andra. Från början tänkte jag väldigt enkelt, men det är lätt att bli ambitiös, att tänka större. Det är tur att jag vågade göra det, säger Charlotta Ruth.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!