Mot ett nytt koncept

Kultur och Nöje2005-02-25 06:30
De allra flesta band kommer förr eller senare till det vägskäl då de måste bestämma sig för hur deras fortsatta existens ska se ut. Ofta handlar det om att antingen lägga ned eller hårdsatsa.<BR>Precis mellan dessa två stigar står i dag Bodenbandet Ja smakar blod vettu. Men den stora frågan är inte åt vilket håll de ska gå, utan hur långt de kan ta sig på den valda vägen. <BR>Efter två år tillsammans är Henrik Zerpe, Ingela Gustafsson, Mathias Jansson och Linus Johansson helt överens om att välja bandet före studier och stadsbyten. <BR>Och överst på listan över hårdsatsningen står ett namn- och konceptbyte. Ska man hårdra det kan man säga att det egentligen handlar om att starta ett helt nytt band, med samma medlemmar.<BR> ? Vi vill bli mer seriösa och det ska vara mer på riktigt. Vi har växt ifrån det vi höll på med tidigare, säger Ingela Gustafsson.<BR>En riktig show<BR>De som någon gång har sett eller hört Ja smakar blod vettu, vet att både musiken och framträdandet mycket handlade om att överraska publiken, att aldrig få dem att ha tråkigt. <BR>Deras livespelningar liknade mer shower eller musikaler med både scenkostymer och artistnamn. <BR>Men tack vare den minst sagt udda framtoningen, har de också gjort sig ett namn. Förutom ett tiotal mindre spelningar, har de under förra året agerat förband åt The Wallstones (Karl Martindahl och Johan Becker) när de uppträdde på Hildursborg, och dessutom tog de sig till länsfinal i Musik direkt. Ett namnbyte är alltså även förenat med fara.<BR> ? Men vi måste ta den risken. Bara namnet gör det nog svårt att vara seriösa, eller i alla fall verka seriösa, säger Mathias Jansson.<BR>Vill överraska<BR>Något nytt namn har ännu inte vuxit fram. Men det nya soundet kan närmast jämföras med rock. Rock inspirerat av det mesta och fortfarande med de för Ja smakar blod vettu karaktäristiska tempoväxlingarna. För även om showandet är över, ska publiken fortfarande underhållas och överraskas. <BR> ? Vi vet vad vi vill men nu gäller det bara att få komma ut och spela. Så fort ett nytt demo är klart ska vi skicka runt det till olika radiostationer och försöka få så många spelningar som möjligt, säger Mathias Jansson. <BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!