Monster till svärmor

Undvik filmen Monster till svärmor. Rådet kommer från Norrbottens-Kurirens filmrecensent Rolf Nilsén, som ger filmen en överkorsad Kurirhäst. Sämre betyg går det inte att få. 

Kultur och Nöje2005-08-26 06:30
<STRONG>Monster till svärmor (I original: Monster-In-Law) <BR>Filmstaden <BR>Regi: Robert Luketic <BR>Manus: Anya Kochoff <BR>Foto: Russell Carpenter <BR>Musik: David Newman <BR>Skådespelare: Jennifer Lopez, Jane Fonda, Michael Vartan, Wanda Sykes, Monet Mazur, Elaine Stritch, med flera <BR>En överkorsad kurirhäst<BR></STRONG><BR><BR>Jane Fonda, dotter till Henry och äldre syster till Peter, filmdebuterade 1960 i komedin Flickor gillar långa killar och medverkade därefter i nästan ett 30-tal filmer innan hon 1990 nådde fram till det romantiska dramat Stanley &amp; Iris.<BR>I och med den satte hon punkt för filmkarriären och inriktade sig på diverse work-out videos, skrivandet av memoarer och äktenskapet med mediemogulen Ted Turner ? det var hennes tredje, efter skilsmässorna från filmregissören Roger Vadim och den politiske aktivisten Tom Hayden.<BR>Exakt varför Jane Fonda nu har valt att göra en filmisk comeback, i den totalt haverimässiga klantskallekomedin Monster till svärmor, är en gåta som för evigt kommer att söka sitt svar.<BR>Det är den typen av film som alltid kommer att ha sin givna plats på helvetets biografer, där det för övrigt också ständigt kommer att finnas en säkrad sektion med filmer där Jennifer Lopez medverkar.<BR>Den sistnämnda är exakt lika obegåvad här, i rollen som blivande svärdotter till Fondas hyperhispiga rollgestalt, som hon har varit i var och en av de filmer som hon har varit med om att tynga ner.<BR>Mellan dessa två kvinnor finns här också en gediget och totalt talangbefriad mansperson vid namn Michael Vartan. Son respektive blivande make till Fonda och Lopez.<BR>Om honom existerar inget som helst hopp. Liksom inte heller om miss Lopez. Om Jane Fonda kan det i alla fall sägas att hon fortfarande är innehavare av en talang som hon inte helt och hållet har lyckats avliva. Även om hon gör entusiastiska försök med just detta här.<BR>Ytligheten i hela den här filmen erövrar hela tiden nya dimensioner och begreppet ?skådespelare? likaså.<BR>Man skäms när man tänker tillbaka på tidigare filmer med Jane Fonda som Klute (1971), Hemkomsten (1978), Comes A Horseman (1978) och Kina-syndromet (1979).<BR>I och med förekomsten av denna totala vidrighet har hon ? nästan, farligt nära ? lyckats sänka hela sin trovärdighet och minnet av de ovanstående filmerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!