Momsmonstret tar över

CHOCKHÖJD. Den första september chockhöjdes momsen på kulturevenemang i Spanien till 21 procent. Galleriägare och artister demonstrerade.Foto: Paul White

CHOCKHÖJD. Den första september chockhöjdes momsen på kulturevenemang i Spanien till 21 procent. Galleriägare och artister demonstrerade.Foto: Paul White

Foto: Paul White

Kultur och Nöje2013-02-15 06:00

Momsmonstret", eller "el ivazo", som den kraftiga höjningen av momsen för spanska kulturevenemang kallas infördes i september. Sedan dess har besökarna minskat på biograferna och även landets teatrar och konsertarrangörer påverkas.

Spanien har drabbats hårt av den ekonomiska krisen i Europa och inte minst kulturlivet har fått känna av det med en chockhöjning av momsen från 8 till 21 procent och drastiskt minskad kulturbudget - de senaste fyra åren har den nästintill halverats. Dessutom har bankerna, som är de största sponsorerna av kulturevenemang, tvingats dra ned ordentligt på sina bidrag.

Redan i somras genomfördes åtskilliga protester på gator runt om i Spanien mot den planerade momshöjningen, men det påverkade inte regeringens beslut. Den omedelbara konsekvensen blev högre biljettpriser. Vad gäller publiksiffrorna finns det ännu inga exakta siffror, men enligt den spanska biograforganisationen FECE har antalet besökare minskat ordentligt.

- Minskningen gäller framförallt europeiska och smalare filmer. Folk har dragit ned på antalet biobesök och när de nu går på bio är det för att se veckans amerikanska storfilm, säger Borja de Benito Porto, kommunikationsansvarig för FECE.

En del institutioner anser det dock vara omöjligt att behålla publik med höjda priser. I stället drar de ner på antalet medarbetare och föreställningar för att försöka klara ekonomin.

Kulturen i Spanien

Den spanska kulturbudgeten för 2013 är omkring 721 miljoner euro, vilket är en sänkning med 20 procent från förra året.

Momsen för kulturevenemang höjdes från 8 procent till 21 procent den 1 september 2012.

Teatern Bescanó i norra Spanien använde sig av en mer kreativ lösning för att protestera mot "momsmonstret" när de i höstas sålde morötter i stället och gav köparen en teaterbiljett "på köpet". De rättfärdigade det hela med att momsen på fyra procent för frukt och grönsaker är "mycket mer rättvis".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!