Modern klassiker och samtid på scen

På 40-årsjubilerande Norrbottensteatern, landets allra första länsteater, går showen vidare trots ilskan över en statlig skattepolitik som enligt en rad norrländska teater- och kulturinstitutionschefer inte bara medför stora negativa ekonomiska konsekvenser utan också befäster regionala orättvisor (se debattinlägg på Din Sida).

Kultur och Nöje2007-02-15 06:00
<P>Enkelt uttryckt rör man sig denna vårsäsong mellan ytterligheterna, där Mozarts 1700-tal i Peter Schaffers Amadeus står i stark kontrast mot David Vikgrens samtid i pjäsen Hem. Ingen av pjäserna kommer att lämna scenerna i teaterhuset i Luleå. Turnerar gör däremot Staffan Göthes nyskrivna och egenhändigt regisserade pjäs Underbara gåvor eller Den polske rörmokaren, som hade premiär i Sundsvall i januari. Föreställningen produceras av Teater Västernorrland inom ramen för samarbetsprojektet Norrscen och blir därmed den sista i raden av pjäser som turnerar i de tre nordligaste länen. Länspremiären äger rum i Arvidsjaur den 6 mars.<BR><BR><SPAN class=mr>Sommarteater<BR></SPAN>Sommarteater bjuder länsregissören Catherine Parment på i ett samarbete mellan Norrbottensteaterns skådespelare och teateramatörer från hela länet i en uppsättning av Heinrich von Kleists Den sönderslagna krukan som spelas på Norrbottensteaterns utescen i slutet av juni. <BR>Dessutom innebär Norrbottensteaterns vårsäsong som vanligt soppteater och en lite mindre musikproduktion signerad Karin Paulin, Rolf Hedberg, Robert Ek och Lars Paulin.<BR>- I Härifrån till Brodway har vi lånat från musikalens alla storslagna ingredienser och kokat ner det till ett destillat, säger Karin Paulin, och ger ett musikaliskt exempel inför den samlade pressen på Norrbottensteaterns scen 3. <BR>Som vanligt i dessa sammanhang bjuds smakprov ur de kommande föreställningarna som just nu repeteras i huset. På kvällen är det Norrbottensteaterns alla teaterombud som får ta del av programpresentationen, som ett led i marknadsföringen. <BR>På stora scenen repeterar regissören Rikard Bergqvist, som vi sett i en av rollerna i Norrbottensteaterns Birdie, inför premiären av Amadeus, Schaffers pjäs som också ligger till grund för Milos Formans film med samma namn. Kostymteater, något verkligt att bita i för kostymören Ina Andersson, där Martin Sundbom som Mozart och Roger Storm som Salieri mäter sina krafter i den berömda scenen där den unge omtalade Amadeus spelar skjortan av den äldre kollegans mycket enkla hälsningskomposition.<BR><BR><SPAN class=mr>Ruffigt scenrum <BR></SPAN>Martin Sundbom, som en gång avbröt sina studier i piano på Musikhögskolan till förmån för Teaterhögskolan har lockats tillbaka till Norrbottensteatern och rollen som Amadeus efter en utflykt till Dalateatern. <BR>Han har också bearbetat musiken till föreställningen och med något så ovanligt i detta sammanhang som en huvudrollsinnehavare som själv kan spela piano har man anpassat pjäsen så att en del av musiken står för sig själv. <BR>I ett betydligt ruffigare scenrum utspelar sig David Vikgrens pjäs Hem, en urpremiär som planerades inför höstsäsongen, men som flyttats fram. Publikplatserna i samma plan som scenen, rummet nästan oklätt, svart och grått i Mona Blombäcks scenografi. <BR>- Det finns en närhet och en skörhet i David Vikgrens text som gjort att vi valt att ha publiken så nära som möjligt, säger regissören Niclas Pajala, som beskriver Hem som det mest poetiskt gåtfulla han någonsin arbetat med. <BR>- När det gäller en teater måste man se till ett helt år, säger teaterchefen Erik Kiviniemi, som svar på frågan varför bara en av tre pjäser går ut på länsturné. <BR>- Till hösten planerar vi en jättesatsning på två uppsökande skolpjäser tillsammans med Teaterhögskolan och dessutom en tredje pjäs som också den ska turnera. Sett över ett helt spelår kommer fyra av våra sex pjäser att turnera i länet och det är allt vi orkar med just nu, säger Erik Kiviniemi.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!