Modern brukskonst på Studio 31

I dag är det vernissage för Anna Eriksson, Monika Eriksson och Annika Eriksson på Studio 31 i Luleå. Kurirens skribent har varit på utställningen.

SHACKRUTIGA UNDERBYXOR.En äldre man smyger hemifrån, med käpp, hatt och rock, men utan byxor och skur.

SHACKRUTIGA UNDERBYXOR.En äldre man smyger hemifrån, med käpp, hatt och rock, men utan byxor och skur.

Foto:

Kultur och Nöje2010-08-07 06:00
I dag är det vernissage för Anna Eriksson, Monika Eriksson och Annika Eriksson på Studio 31 i Luleå. Enbart de två sistnämnda är syskon. Tillsammans med Anna - som är keramiker - har systrarna Monika och Annika satt samman en utställning med tovade, infärgade ullbonader, fotpallar, mattor och keramikföremål. För syskonen Eriksson är detta första gången, sedan avslutad konstutbildning i Sunderbyn, som man visar upp sina föremål i Luleå. Senast kommer de från en utställning på Galleri Hagman i Stockholm, där de till vardags är baserade. Det är Anna Eriksson som lockat upp hemvändarna till Köpmangatan 31 i Luleå, och det förstår man. Dessa tre Erikssons delar inte bara utbildningsort och ett gemensamt sprakande friskt färgspråk, utan även potentiell köpkrets. Samtliga pjäser kan tänkas attrahera en publik med fäbless för heminredning. Närapå alla utställda bitar fyller praktiska funktioner. Detta är ett tidstypiskt fenomen som man kan tycka vad man vill om, sant är i alla fall att de mest frekventa konstkatalogerna i dag är de man kan plocka upp i tidskriftsbutikerna. Den köpstarka publiken tar ofta avstamp från hemma hos-reportagen i Sköna hem och Antikvärlden. "Den chicka skulpturen har paret hittat på en konst- och antikhandel", kan det stå. Eller "Bonaden är en tavla från en vän- och konstnär". Suget efter att finna likvärdiga conversation pieces att smycka sitt vitmålade IKEA-hem med har aldrig varit så utbrett som i dag. På Kulturens hus i Luleå kan man just nu se Lina Hurings fåtöljer, som programmatiskt talar om en vilken sorts känsla de kunde skänka den trötte, men, som är strängt förbjudna att faktiskt slå sig ner i. Köp så får du känna på komforten, viskar de. Konstnären Staffan Fossberg berättade under veckan om sina stora frottagemålningar av brunnslock på vit duk och hur de snabbt sticker iväg till en köpstark ung publik med desperat fokus på den där blanka ytan ovanför vardagsrumssoffan. Dagens moderna konst stavas många gånger unik brukskonst. Nu har Erikssons utställning förvisso andra förtjänster än inredningsvänlighet och exklusivitet. Keramiken äger gammal hackamansk resning, den är stram och runt avskalad med en form som är lätt i känslan. Smidigt och säkert flyter strukturerna ihop med systrarna Erikssons moderna, burleksa och skojfria väggstycken - som även de äger viss originalitet. Ändå hade man önskat att de där prislapparna inte suttit där.
Utställning Studio 31
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!